Kvinna inför rätta av Louise Doughty

9789137143989_200_kvinna-infor-ratta

Yvonne Carmichael står anklagad för mord. En framgångsrik, medelålders kvinna med en forskarkarriär, utflugna barn och ett tryggt och stabilt äktenskap. Hur har hon kunnat hamna i den här situationen? Svaret är att det är en tillfällig, hastigt uppblossande passion för en man som hon till en början inte har en aning om vem han är som fått hela hennes värld att krackelera. Från första sekunden när de träffades visste Yvonne att hon inte kunde motstå honom, och deras första möte ledde till sex i en undanskymd skrubb. Nu sitter hon här inför rätta, och sakta men säkert får läsaren ta del av hennes historia och av händelserna som ledde henne inför domstol. Den mystiske älskaren är och förblir en skugga, och även om Yvonnes berättelse på många sätt är en saklig redogörelse återstår frågan, kan vi lita på att hennes version är sann? Och om den är sann, har hon då blivit utnyttjad?

Louise Doughty har skrivit flera romaner, men den här, Apple Tree Yard, har blivit hennes stora internationella genombrott. Jag kan helt klart se varför, Doughty skriver väl och berättelsen är rasande skickligt konstruerad. På sätt och vis för den mina tankar till lovprisade Gone Girl av Gillian Flynn med ett till synes ganska långsamt tempo inledningsvis och djupa redogörelser för Yvonnes tidigare liv. Istället för att bjuda på tvära vändningar i berättelsen läggs dock pusslet bit för bit. Det återstår egentligen bara ett problem, jag tyckte inte alls om Gone Girl, och inte heller den här boken träffar mitt i prick hos mig.

Om det är den långa startsträckan, att jag inte alltid uppskattar berättelser framställda med jaget som huvudperson eller något annat har jag svårt att sätta fingret på. Men på något sätt fäster jag mig aldrig vid boken så som jag hade önskat. Därmed inte sagt att boken är dålig, och jag vill verkligen inte att mina ord får en avskräckande effekt.

Louise Doughty är en skicklig författare. Skildringen av rättegången och hennes sätt att förflytta läsaren fram och tillbaka i historien är något Doughty gör riktigt bra, liksom psykologin i boken är mycket väl skildrad. För den som gillar spänningsromaner och söker efter en bok utöver det vanliga kan Kvinna inför rätta bli perfekt. Det känns dock orättvist att enbart låsa den vid spänningsfacket, berättelsen är lika mycket av en roman och rör sig i ett gränsland mellan dessa genrer. Jag hoppas att det gör att den kan vinna extra många läsare. Så är du redo för att läsa en annorlunda och utmanande bok i höst – välj Kvinna inför rätta av Louise Doughty.

Tack till Bokförlaget Forum för recensionsexemplaret!

Köp boken här eller här

Betyg 3+ av 5

7 comments

Kommentera

