Mördar-Anders och hans vänner (samt en och annan ovän) av Jonas Jonasson

9789164204776_200_mordar-anders-och-hans-vanner-samt-en-och-annan-ovan

Text från Bokus: Johanna Kjellander lämnar predikstolen för gott under burop från sin församling. Nå, yrkesvalet var ändå aldrig hennes. Hon skyller på pappa och Gud i lika delar.
Per Persson lever ett torftigt liv efter att farfar slarvat bor den förmögenhet som nu borde varit hans. I stället är sonsonen en uselt betald receptionist på ett tredje klassens hotell.
Den bortjagade prästen möter av en slump receptionisten på en parkbänk. Båda är lurade på tillvaron och de har inga problem med att luras tillbaka när möjligheten uppstår. Och det gör den i mötet med Mördar-Anders.
Mördar-Anders och hans vänner (samt en och annan ovän) är Jonas Jonassons tredje roman efter världssuccéerna med Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann och Analfabeten som kunde räkna. Som alltid synliggör Jonasson mänsklighetens tillkortakommanden och förvandlar dem till humor. Han tillåter sina läsare att skratta, le och må bra samtidigt som han bjuder in den som vill till en djupare tanke.


När jag för några år sedan läste Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann fann jag den underhållande och välskriven. När Jonas Jonasson nu bjuder på vad jag trodde var en parodi av min främsta läsgenre, deckaren, var jag självklart intresserad av att läsa den nya boken. Till att börja med måste jag förtydliga att mitt antagande var felaktigt, visst förekommer både våld och död, men något släktskap med deckargenren har i övrigt inte Mördar-Anders och hans vänner.

Ett stort problem för mig när jag läser den här boken är att jag inte vet vad det är Jonasson vill ha sagt egentligen. Skrönor och hejdlösa upptåg staplas om vartannat, ingenting är heligt (allra minst döden) och framförallt är det ingenting i den här berättelsen som tilltalar mig. Eftersom min grundprincip är att varje författare och varje bok förtjänar respekt smärtar det mig att säga att jag inte hittar något som tilltalar mig.

Både prästen Johanna och hotellreceptionisten Per är misslyckade figurer på många sätt. I mitt tyckte känns det mest tragiskt, inte humoristiskt. Visst kan man driva med olyckor, men här hittar jag ingenting som roar. De äventyr som involverar den osannolika trojkan känns osannolika, och det är på sätt och vis helt okej inom den här genren, men det är inte okej att de misslyckas med att fånga mitt intresse som läsare. Nej, den här boken föll mig inte i smaken, men som tur är har Jonas Jonasson säkerligen en trogen skara som kommer att uppskatta en uppföljare till Hundraåringen. Jag ansluter mig tyvärr dock inte till den.

Tack till Piratförlaget för recensionsexemplaret!

Betyg 2 av 5

5 reaktioner på ”Mördar-Anders och hans vänner (samt en och annan ovän) av Jonas Jonasson

  1. Pingback: Månadssammanfattning oktober 2015 | Johannas deckarhörna

Kommentera

