Uncategorized

Nobelpriset i litteratur 2015

Nobel-Prize

Årets nobelpristagare i litteratur är Svetlana Aleksijevitj.

Spelbolagen och experterna hade rätt, det blev Svetlana Aleksijevitj som kommer att få nobelpriset i litteratur. Jag har inte läst någon bok av henne, men det är en författare jag har hört talas om och vars böcker jag sett i olika sammanhang. Flera av dem finns utgivna på svenska, och vitryska Svetlanas böcker handlar i stor utsträckning om livet i länderna i öst under den kommunistiska regimen. Aleksijevitj är född 1948 och hennes författarskap har präglats av kriget och efterkrigstiden. Det är roligt att hennes böcker finns utgivna i Sverige (de senaste åren) och redo att beställas hem nu när allas nyfikenhet på Svetlana Aleksijevitjs författarskap är som störst. Jag har under många år närt en fascination för ryskspråkig kultur och historia så jag kommer absolut att vilja pröva att läsa något att Svetlana. Framförallt känns det som att hon har något viktigt att berätta med sina böcker som verkar befinna sig i gränslandet mellan roman och reportagebok. Här tycker jag också att man kan ana en trend hos akademin att försöka sprida gracerna mellan olika typer av litteratur. De senaste åren har både poesi och klassisk romankonst belönats, men Aleksijevitjs böcker verkar vara något annorlunda. Det ska bli spännande att utforska hennes författarskap framöver.

9789187219672_200_kriget-har-inget-kvinnligt-ansikte_pocket 9789187219856_200_tiden-second-hand-slutet-for-den-roda-manniskan_pocket

7 thoughts on “Nobelpriset i litteratur 2015

  1. Har Kriget har inget kvinnligt ansikte här hemma och har läst halva. Den är riktigt bra, men lite för tungt ämne för terminen när jag är upptagen med plugg. Värdig vinnare.

Kommentera

