Dags för Nobelpriset i litteratur!

Nobel-Prize

Idag, torsdagen den 8 oktober, tillkännages vem som får årets Nobelpris i litteratur. Kl 13.00 inleds ceremonin i Börshuset i Stockholm. Det är i år premiär för Sara Danius att som ny ständig sekreterare för Svenska Akademien vara den som berättar vem som tilldelats priset. Här listar SvD tolv heta kandidater till att få priset, återstår att se om det blir någon av dem. Får man tro SVT:s kulturnytt och tjänstgörande katt som spått i sammanhanget blir det Joyce Carol Oates. Jag hejar på katten.  Samtidigt tycker jag att det vore riktigt häftigt om det blev en otippad, förhållandevis ung kvinna. Kanske Chimamanda Ngozi Adichie eller Jeanette Winterson? Nåväl, man kan ju å drömma. Efter kl 13.00 återkommer jag med mina tankar om pristagaren, jag hoppas att det blir någon jag är bekant med. Vem hejar du på?

2 reaktioner på ”Dags för Nobelpriset i litteratur!

Kommentera

