Monstrumologen av Rick Yancey

9789176453025_200_monstrumologen

Will Henry är bara tolv år, men ingen ålder är för låg för att börja bekämpa monster. Hans föräldrar är döda och hans husbonde, Dr Warthorpe, är en annorlunda och excentrisk herre som forskar på ett mycket ovanligt område: nämligen monster och dess utbredning. Dr Warthorpe tar Will Henry i lära och tillsammans blir de indragna i ett hårresande fall med en mycket sällsynt monsterart som tros härstamma från den afrikanska djungeln. De är människoätare och verkar ha slagit sig ned på en kyrkogård i New England. Frågan är var de kommer ifrån och hur doktorn och Will Henry ska kunna stoppa deras framfart?

Monstrumologen utspelar sig under sent 1800-tal och är en modern tolkning av den viktorianska erans skräckromaner. Det är lätt att dra paralleller till böckerna om Dracula och Frankensteins monster, men när det kommer till miljöbeskrivningarna kan man också ana en inspiration från Charles Dickens. Samtidigt har Rick Yancey skapat något helt eget och handlingen är förlagd till amerikanska New England.

Boken är en fulländad skräckroman. Det dryper av obehagliga detaljer och kroppsvätskor och monstren är verkligen fasansfulla. Känsliga läsare bör inte ge sig i kast med Monstrumologen. För mig var det något av ett skott i mörkret när jag valde att läsa den här boken. Jag är vanligtvis inte svag för det övernaturliga. Men någonting med de historiska miljöerna och det oerhört snygga omslaget väckte mitt intresse. Till min glädje finner jag också att jag tycker att Monstrumologen är riktigt bra. Okej, det där med monstren tar jag med en nypa salt, men boken är både spännande och underhållande. Jag upptäcker under läsningen att jag gillar verkligen den här genren, gotisk skräck, och kommer helt klart att hålla utkik efter flera böcker i den här serien och andra som kan placeras i samma fack.

Tack till Modernista för recensionsexemplaret och chansen att testa något för mig helt nytt!

Köp boken hos Bokus eller Adlibris

Betyg 4 av 5

7 reaktioner på ”Monstrumologen av Rick Yancey

  1. Pingback: Månadssammanfattning september 2015 | Johannas deckarhörna

  2. Pingback: Eli läser och skriver | ”Mänsklig dårskap och ohämmad blodtörst”

Kommentera

