Resor i tid och rymd – historiska romaner

Resor-i-tid-och-rymd

Initiativtagare till temahelgen är Helena på Fiktiviteter.

Människan har i århundraden drömt om att kunna resa i tiden, och under de senaste hundra åren har drömmen om att kunna färdas i rymden blivit verklighet. Men det är bara drygt 50 år sedan människan gjorde sin första lyckade rymdresa, och satt i sitt sammanhang är det bara en marginell tidsrymd i människans historia.

Att kunna resa i tiden är dock något som människan ännu inte behärskar, och lika bra är nog det kan jag känna. Men drömmen finns ändå där, tänk om man kunde se hur det egentligen var vid Henrik VIII: s hov eller i Karl XII: s fältläger. Böckerna kan vara ett substitut i den frågan, läser man en riktigt välgjord historisk roman kan man ibland känna det som att man förflyttats till flydda tider. Det är dock inte gjort i en handvändning att skriva en historisk roman, och några hafsverk göre sig icke besvär. Man måste göra noggrann research för den tidsålder och eventuellt de personer man vill skildra (om man nu väljer att skildra personer som faktiskt levt) och det finns alltid pålästa människor som är beredda att genomskåda eventuella felaktigheter. Samtidigt bygger den historiska romanen på att det faktiskt är okej att skarva och skriva fiktivt om de bitar där det saknas källor – och framförallt kanske det gäller karaktärernas känsloliv, som vi ju faktiskt inte kan känna till oavsett vad det står i källorna.

Idag ska jag alltså tipsa om historiska romaner, en genre som jag som historienörd brinner varmt för. Det har varit svårt att välja vilka böcker jag ska uppmärksamma, och på vilket sätt. Jag valde att skriva om böcker som finns att köpa i pocketformat (åtminstone hos nätbokhandlarna), några nya, några lite äldre. De utspelar sig i olika tidsåldrar och miljöer, men en sak har de gemensamt, de har alla blivit stora favoriter hos mig. Jag kunde ha valt att tala om Wolf Hall eller Conn Igguldens bokserier, men idag väljer jag att lyfta fram några mera okända titlar. De är också fristående allihop, så om nu köplusten blir överhängande efter att ha läst det här inlägget blir man inte tvungen att klicka hem en hel serie. Så nu kör vi, och jag hoppas att jag kan bidra med några lästips som kan förgylla er höst!


Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross

bild-1

Foto: Bokskorpionen – Tack för lånet!

Donna Woolfolk Cross har gjort en roman om legenden om påvinnan Johanna som ska ha blivit påve under namnet Johannes under 800-talet. Vi får följa Johanna från tidig ålder, hur hon avundas sina bröder för att de får utbilda sig, hur hon funderar över religiösa frågor och den orättvisa hon tycker att kyrkan begår mot kvinnorna. Eftersom Johanna är en intelligent flicka tas hon upp i lära och får en utbildning, men enda sättet att klara sig i männens värld är att leva som en man. Johanna blir aldrig fri, hon tvingas leva förklädd, men ödet gör att hon når den yttersta makten i 800-talets värld. Hon väljs till den katolska kyrkans överhuvud. Det är lätt att förstå att legenden om Johanna har trollbundit folk i århundraden, för det är en fantasieggande berättelse. Donna Woolfolk Cross lyckas ypperligt med att fånga påvinnan Johanna och essensen av legenden. Det är länge sedan jag läste boken, men den har dröjt sig kvar i mitt minne eftersom jag tyckte den var helt fantastisk. Den finns ännu att köpa hos nätbokhandlarna.


I vargavinterns land av Cecilia Ekbäck

9789174294811_200_i-vargavinterns-land_pocket

En sprillans ny pocketbok som kommit i dagarna är Cecilia Ekbäcks berättelse om kvinnor, trolldom och vidskeplighet i Lappmarken som utspelar sig 1717. Det är en thriller, men på många sätt så mycket mera. Boken utspelar sig i skuggan av Karl XII: s krig. Majja och hennes man har flyttat till Svartåsen i rikets västra halva. Ursprungligen kommer de från Österbotten. Snart inser dock Majja att allt inte står rätt till vid Svartåsen, men för en kvinna att ta sig ton i dessa tider är en riskfylld gärning. När en man hittas dödad skyller man på vargen, som är svår i år, men Majja är övertygad om att vargen inte dräper medelst kniv… Spännande, fina miljöer och med en stor dos mystik. Perfekt vinterläsning. Här finns min recension.


Glas och aska av Ann Syréhn Tomašević

9789174291599_200_glas-och-aska_pocket

Från Bokus: Året är 1884. Lili föds in i en välbärgad familj i Elsass, som just tilldelats Tyskland efter att ha varit franskt under flera århundraden. När den älskade fadern plötsligt dör och första världskriget närmar sig ställs livet på ända. Lili ingår äktenskap med faderns vän Ernst och flyttar med honom till Wien, uppfylld av drömmar om ett nytt liv. Men äktenskapet blir inte som hon tänkt och efter en stor tragedi lämnar Lili Ernst.

Efter nästan tjugo år reser den svenska journalisten Amanda åter till Wien, där hon en gång levt i ett studentäktenskap med Jacob. Den omedelbara anledningen är att hon fått ett oväntat arv efter Lili – en ring som kan spåras tillbaka både till ryska revolutionen och till nazisternas arbetsläger.

Genom Amandas efterforskningar växer bilden av en ovanlig kvinnas dramatiska levnadsöde fram. Lili har levt ett liv som kantats av både tragedier och kärlek. Hon upplever nöd och rikedom, krigsperioder och fredstider, och bär också på en hemlighet. Hon reser från ett Europa i sönderfall, präglat av mellankrigstidens konflikter, till ett Amerika som ler bländande mot sina nyanlända och lockar med löften om framgång och rikedom. I sitt sökande efter Lili konfronteras Amanda obönhörligt med sitt eget smärtsamma förflutna och tvingas rannsaka de val hon gjort genom livet.I Ann Syréhn Tomasevics debutroman Glas och aska vävs historien sinnrikt samman med nutiden. Här skildras Europas sönderfall och evighetskonflikter under förra århundradet genom en enskild kvinnas fängslande öde.

Min kommentar är ganska kortfattad: storslagen, vacker, sorglig och intressant. Och så uppfriskande med ett annat perspektiv än det anglosaxiska. En fråga bara, varför har det inte utkommit fler böcker av den här författaren?


En doft av död av Andrew Taylor

9789175034775_200_en-doft-av-dod_pocket

Andrew Taylor är en mästare på att kombinera spänning och historia i sina romaner. Den amerikanske pojken, Det blödande hjärtat och nu En doft av död som just kommit som pocket, han har flera rekommenderbara romaner i bagaget. Den här handlar om Edward Savill. Han anländer till New York 1778 i en tid då staden är nästan det enda som återstår av britternas amerikanska kolonier. Kriget rasar och Edward kommer snart i kontakt med det genom familjen han är inhyst hos. Men framförallt trollbinds han av Arabella. En välskriven och spännande bok – för ja – den innehåller en mordgåta. Den är också tänkvärd eftersom den skildrar slaveriet genom tidens synsätt och med alla dess baksidor. Här finns hela min recension.


Den osynliga bron av Julie Orringer

9789174293258_200_den-osynliga-bron_pocket

Från Bokus: Oförglömlig kärlekssaga i Tolstojs anda
Paris 1937. Andras Lévi, en ung arkitektstudent, anländer från Budapest med ett stipendium, en resväska och ett mystiskt brev som han har lovat att leverera till en person på rue de Sévigné. Brevets mottagare är den unga änkan och balettskoleläraren Klara som Andras blir handlöst förälskad i. Deras förhållande blir passionerat men komplicerat. Hon är åtta år äldre än han och bär på en mörk hemlighet. När hon slutligen inviger Andras i den tar hans liv en ny vändning.
Samtidigt rycker kriget i Europa allt närmare och då det bryter ut drabbas inte bara Andras och Klara, utan även hans bröder och hela hans ungerska familj. När Andras kämpar för sin överlevnad i de nazistiska arbetslägren, känns åren i Paris som en avlägsen dröm. Samtidigt är tankarna på Klara det enda som håller honom vid liv. Hoppet om att en gång få återse henne är det enda han har kvar i en värld av ofattbar ondska.
Den osynliga bron handlar om en kärlek som sätts på hårda prov, om en judisk familj som kämpar för att inte utplånas och om tre bröder som för alltid är bundna till varandra. Julie Orringer har skrivit en roman med en våldsam emotionell kraft.

Här har vi en riktig snyftare, näsdukar kräves. Samtidigt är den obehagligt relevant och aktuell. Den ger en bild av Ungern och dess judiska befolkning under kriget, vilket är ett annorlunda och läsvärt perspektiv på krigets fasor. Den här boken måste ni bara läsa, den är episk!


Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson

9789137140360

Caroline Eriksson skildrar Yngsjömordet i romanform. En av förra årets största läsupplevelser för mig. Jag nöjer mig med den informationen, och vid behov kan man läsa hela min recension här.


En mörderska bland oss av Hannah Kent

9789174751963_200_en-morderska-bland-oss_pocket

Vi går vidare med ännu ett historiskt mord. Agnes sitter i husarrest hos en familj på Island eftersom hon står anklagad för delaktighet i mord. Året är 1829, kvinnans rätt är mycket begränsad, men kanske är Agnes mer än en mörderska. Hannah Kent tecknar ett skickligt psykologiskt porträtt, och miljöerna här härligt karga och vindpinade. Min recension finns här.


Tiden där emellan av Maria Dueñas

9789175032276_200_tiden-dar-emellan_pocket

Från Bokus: Året är 1936 och den unga sömmerskan Sira flyr sitt välordnade liv i Spanien för en häftig förälskelse, men blir sviken och övergiven av sin älskare i Marocko. I hemlandet rasar inbördeskriget och Sira tvingas bygga upp en ny tillvaro i Nordafrika. Hon blir snart modesömmerska åt de förnämsta kvinnorna i den kosmopolitiska exilkolonin. När andra världskriget brutit ut rekryteras hon av brittiska underrättelsetjänsten och återvänder till Madrid under täckmantel, som modeskaparen Arish. I sin ateljé hör Sira skvaller och information från nazisternas fruar och älskarinnor, som hon smugglar ut i form av morsekod på sömnadsmönster. Det är en helt annan värld än den hon lämnade och hon vet inte vem hon vågar lita på. Är mannen hon förälskat sig i verkligen den han påstår sig vara? Dubbelspel, konspirationer och oväntade händelser tvingar Sira att fly för livet.

Tiden där emellan är delvis baserad på brittiskan Rosalinda Fox memoarer. Fox var älskarinna till Juan Luis Beigbeder, den spanske generalkommissionären i Marocko och sedermera Francos utrikesminister.

Det här är en riktigt spännande och på alla sätt fängslande roman. Exotiska miljöer (30-talets Marocko) och storpolitik i Franco-regimens skugga gör boken annorlunda och bitvis lärorik. Men framförallt är den riktigt bra!


Det här var mitt bidrag till Resor i tid och rymd. Tack till Helena för ett trevligt initiativ och till alla er som läste mitt inlägg! Jag önskar er en trevlig bok-höst och förhoppningsvis stundar många fina läsupplevelser, kanske någon av dem jag tipsat om!

14 reaktioner på ”Resor i tid och rymd – historiska romaner

  1. Jag kan också bara tänka mig att resa i tiden med hjälp av fiktion (skulle aldrig i livet tidsresa på riktigt ens om det var möjligt) och då företrädesvis historiska romaner. Tack för dina tips, jag har ganska många av dem olästa så de kommer verkligen väl till pass nästa gång det är dags för mig att tidsresa igen.

  2. Intressanta tips, den enda jag har läst är Påven Johanna, för nu ganska länge sedan. Minns den också som fascinerande, även om den kanske ibland inte passerade som alldeles trovärdig hos mig.

    Den osynliga bron har jag stående här, så den kan jag börja med när jag vill. 🙂

  3. Lysande inlägg med intressant vinkel, vad roligt att läsa! Den enda bok jag läst här är Påven Johanna, som jag också älskade. Historiska romaner är underbara.

  4. Böcker är ju en givande form av tidsresa! 🙂 Jag är också en av dem som läst Påven Johanna. Tack för tipsen!
    (Detta är Jenny B på Kulturdelen, men det brukar strula när jag försöker kommentera med något annat än mitt WordPress-konto.)

  5. Tack för många bra boktips (gillar att läsa historiska romaner till och från). Tyckte mycket om Påven Johanna, och Caroline Erikssons roman om yngsjömordet måste helt klart reserveras på bibblan snart! 🙂

Kommentera

