Normal av Graeme Cameron

9789164080943_200_normal_haftad

Text från Bokus: Han bor i ditt kvarter, i ett fint hus med en välskött trädgård. Han handlar i samma mataffär som du och vinkar glatt när du svänger in på garageuppfarten. Han är helt normal.

Vad du inte känner till är att han har byggt en bur i sin källare, och att maten han köper är till den unga kvinna han håller fången där. Hon är bara en i raden av kidnappade kvinnor som inte har en aning vad som väntar.

Han känner en tillfredsställelse i att plåga andra, så har det alltid varit. Det är helt normalt.

Så träffar han expediten i fiskdisken och plötsligt förändras allt. 


För en tid sedan fick jag en förfrågan från HarperCollins Nordic om att läsa Normal, Graeme Camerons debutroman som nu kommit i svensk översättning. Jag hade aldrig hört talas om boken, men tackade ja och började läsa förutsättningslöst.

Det som mötte mig var en berättelse ur en psykopats perspektiv. Trots titeln är vår huvudperson långt ifrån normal. Graeme Cameron lyckas få med alla grundingredienser till en bra berättelse, och visst känns det som en läsvärd och fullt godkänd debut. Men det är något med språket som inte tilltalar mig. Författaren och huvudpersonen verkar båda befinna sig i sin egen bubbla och det känns knappast som att jag som läsare blir insläppt.

Själva det psykologiska porträttet är det inget fel på, men handlingen känns en smula suggestiv och jag har ibland svårt att följa den röda tråden. Det som framförallt gör att boken lämnar mig en smula besviken är att det finns andra författare som redan tecknat liknande porträtt av seriemördare men med en mycket spetsigare penna.

Trots att inte boken blev en fullträff för mig tycker jag inte att det ska låta er bli avskräckta. Är man intresserad av den här sortens psykologiska thrillers och uppskattar den genre som såväl Alex Marwood som numera även Stephen King slagit in på med sin bok Mr Mercedes är det sannolikt så att man även blir djupt fängslad av Normal. Själv föredrar jag nog istället den klassiska polis/detektivromanen.

Tack till HarperCollins Nordic för recensionsexemplaret!

Betyg 3 av 5

4 reaktioner på ”Normal av Graeme Cameron

  1. Pingback: Månadssammanfattning Augusti 2015 | Johannas deckarhörna

Kommentera

