En god gärning av Christina Granbom

9789187548543_200_en-god-garning

I uppföljaren till Morsarvet får vi återigen möta Mildred Carlesten. Hennes poliskarriär är lagd på is tillsvidare eftersom hon är nybliven mamma åt lilla Sara. Men Mildred är också förföljd av en psykopat och en mördare, och under rådande förhållanden är det svårt att knyta an till dottern. Mildred bor tillsvidare hemma hos sin syster Louise, och när hennes make Carl blir inblandad i en prostitutionshärva och hamnar i häktet hopar sig problemen för de båda systrarna. Mildred känner att det är dags att ta tag i sitt liv och att reda ut både sin och systerns situation. Hon tar upp kampen mot den man som förföljer henne och samtidigt hamnar hon i en utredning där en man har fört bort kvinnor som arbetat på gatan, men det är ingen ondska inblandad, han vill bara gör en god gärning.

När jag läste Morsarvet förra året fick jag en positiv överraskning. Christina Granbom, som ännu inte snappats upp av något av de stora svenska förlagen, visade sig vara en skicklig berättare med en komplex kvinna som huvudperson och en välutvecklad förmåga att skriva berättelser med drag i och otroligt nervkittlande spänningsscener. Kanske inte färdigutvecklad som författare, men väl värd att som debutant uppmärksamma. Jag blev riktigt nyfiken när jag fick veta att det skulle komma en uppföljare, En god gärning.

Allt det jag upplevde som positivt med Morsarvet får jag också levererat i stora doser även i den här boken. Christina Granbom har spetsat till det, hon håller ihop berättelsen på ett annat sätt och blandar inte in en massa karaktärer som inte är relevanta för historiens utveckling. Bra där. Samtidigt kan jag känna att det ändå spretar lite. Författaren vill så mycket, och bjuder därför på en berättelse med mycket av allt. Vi får ett flertal olika miljöer uppmålade för oss, allt från västmanländsk landsbygd och herrgårdsliv till det hårda livet som narkoman på Stockholms gator. Det svänger snabbt och kontrasterna blir stora. Mitt tips framöver är att bestämma sig för en miljö boken ska utspela sig i och sedan behålla handlingen där. Av de miljöbeskrivningar som levereras i den här boken är det landsbygden jag tycker fångas bäst. Den kan jag se på näthinnan medan jag läser.

Nästa sak jag vill rikta lite konstruktiv kritik emot är att karaktärerna blir lite platta stundtals. Det går snabbat framåt och är mycket spänning invävd i berättelserna, men det blir också lite på bekostnad av karaktärernas tankar och känslor. Det känns som att Granbom skulle kunna spara lite på krutet till de scener där det hettar till på allvar, och istället lägga lite mera tid och energi på att få läsaren att tänka och känna med Mildred och Louise. Hur mår egentligen Mildred, vilka känslor skapar förföljelsen? Hur känner Louise inför att hennes man har varit otrogen? Inför skammen att han har häktats? Det vill jag veta. Allt finns redan där egentligen, det är bara att hitta den rätta tonen och att spinna vidare på den utmärkta grund som redan finns.

I höst kommer även Av jord är du kommen, där Christina Granbom skriver tillsammans med Thomas Erikson som skrivit den uppmärksammade serien om beteendevetaren Alex King. Mer spännande läsning att vänta alltså, och jag följer med glädje Christina Granboms författarskap.

Betyg 3+ av 5

Tips! Morsarvet finns nu även som pocket.

9789175579948_200_morsarvet_pocket

2 comments

Kommentera

