En saga om tidens väsen av Ruth Ozeki

9789137142777_200_en-saga-om-tidens-vasen

På en ö utanför Kanadas kust lever författaren Ruth med sin make och sin katt. Hennes liv präglas av ett sökande efter tillhörighet, och trots att hon materiellt sett lever ett rikt liv känns det som att något saknas. En dag hittar hon en påse innehållande ett paket på stranden. I en plastlåda ligger några få föremål, bland annat en dagbok skriven av en japansk tonårsflicka.

Ruth vet egentligen ingenting om Nao och hennes liv mer än det som hon får berättat för sig genom dagboken. Sakta läggs ett pussel om ett avlägset liv på andra sidan jorden, präglat av sorger och vilsenhet. Nao har växt upp i USA och känner sig inte hemma i Japan, och hennes enda stöd i en värld av mobbing och ensamhet är en gammelmormor vars tid snart är ute och en självmordsbenägen far. Ruth sugs in i Naos berättelse och hennes känslor för flickan växer. Sakta vävs deras öden samman, trots att de befinner sig på två skilda platser.

En saga om tidens väsen har lovordats världen över och bland annat nominerats till Man Booker Prize. Ruth Ozeki skriver stilsäkert och drabbande. Hon lyckas fånga tonåriga Nao på ett mycket trovärdigt sätt när det kommer både till karaktären hon målar upp och Naos sätt att utrycka sig. Det vilar också någonting filosofiskt över berättelsen och sättet att resonera kring den tid som är våra liv, som hos mig för tankarna till vissa österländska livsåskådningar. Det är också här mina enda invändningar kommer, jag har lite svårt för det svävande, och jag tycker läsningen hämmas en liten smula av alla de japanska slangord som jag måste gå till fotnoten för att få veta vad de betyder. Samtidigt är det till stor detta som ger boken prägel och karaktär.

Som läsare kommer man också att överväldigas av en våg av känslor. Det finns så mycket som gör så ont i berättelsen om Naos liv att jag läser boken med en form av hatkärlek inom mig när smärtan blir för påtaglig, men där finns också glädjen och den lätt ironiska ton som Nao berättar om sitt liv i. Det är också kontrasten mellan den tonåriga Naos liv och författaren Ruths tillvaro som gör att den här boken har så många potentiella läsare. Allt från litterära finsmakare till den som gillar tonårsböcker, via alla dem som rördes av Fredrik Backmans berättelser om Ove och Elsa samt den som fastnade för Herr Fikry.

Faktum är att det här kan vara den absolut svåraste recensionen jag har haft att skriva hittills på den här bloggen. Ibland måste jag lägga En saga om tiden väsen ifrån mig för att den blir så överväldigande och kommer så nära, ibland vill jag bara fortsätta läsa. Ruth Ozeki väcker ett så pass brett spektra av känslor att jag har svårt att finna de rätta orden för att göra boken rättvisa. Kanske är det så att man helt enkelt själv måste läsa den själv för att förstå vidden av den här läsupplevelsen. Jag kan bara uppmana alla, läs boken och låt dig svepas med, bevara den sedan i ditt minne och kanske finner du att den har lämnat ett avtryck för livet.

Tack till Bokförlaget Forum för recensionsexemplaret!

Köp boken hos Bokus eller Adlibris

Betyg 4+ av 5

10 reaktioner på ”En saga om tidens väsen av Ruth Ozeki

  1. Pingback: Månadssammanfattning Augusti 2015 | Johannas deckarhörna

  2. Pingback: Dagens bok i Julkalendern | Johannas deckarhörna

Kommentera

