Månadssammanfattning – Juli 2015

Månanden inleddes med något av en lässvacka. Det gick segt och var allmänt trist, och Gudarnas blod tog nästan en vecka att läsa. Sedan följde en tid mitt i månaden när det var mycket annat på gång med kalas och utflykter. Men i slutet av månaden läste jag som en raket igen. I juli läste jag elva böcker:

  1. Gudarnas blod – Conn Iggulden Betyg 3 av 5
  2. Tre koppar choklad – Care Santos Betyg 4 av 5
  3. Livets och dödens villkor – Belinda Bauer Betyg 4 av 5
  4. Dimmornas lek – Kate Morton Betyg 4 av 5
  5. Historien om Quiet Dell – Jayne Anne Phillips Betyg 3 av 5
  6. Skuggan av ett år – Hannah Richell Betyg 5 av 5
  7. Järnskallen – Nils Håkanson Betyg 3 av 5
  8. I ondskans spår – Peter Robinson Betyg 4 av 5
  9. Mr Mercedes – Stephen King Betyg 4 av 5
  10. Sommarboken – Tove Jansson Betyg 4 av 5
  11. Vänd om och var stilla – Johanna Mo Betyg 4 av 5

Månandens bästa: Skuggan av ett år av Hannah Richell. Den boken tilltalade mig väldigt mycket. 9789137144818_200_skuggan-av-ett-ar

Månandens sämsta: Ingen bok var dålig, men jag blev lite besviken på Gudarnas blod av Conn Iggulden.

Månandens klassiker: Sommarboken av Tove Jansson var mitt val till Klassikerutmaningen. En riktig liten pärla!

Månandens svenska: Det blev riktigt många utländska författare lästa den här månanden, och bara två svenska. Johanna Mo blir månandens svenska bok eftersom hon skriver intressanta och lovande deckare.

Månandens mest spännande: Mr Mercedes av Stephen King. Jag surade lite över huvudpersonens egenskaper i min recension, men okej, jag får väl erkänna att den var riktigt spännande också! 😉

Månandens roman: Tre koppar choklad och Dimmornas lek var båda fina och spännande berättelser.

Månandens val till Mias spänningsutmaning: Livets & Dödens villkor av Belinda Bauer. Psykologisk thriller av hög klass.

Boktolvan: Eh… Är jag med i den? Nej, det blev visst ingen bok läst i den utmaningen.

Nu går vi in i augusti och som vanligt hoppas man ju på läsflyt och många nya trevliga litterära bekantskaper. Månanden kommer även att bjuda på nya, trevliga boksläpp att se fram emot. Kanske hittar man en favorit bland någon av dem.

14 comments

  1. Livets & dödens villkor har jag ju stående oläst här i hyllan, har läst på tok för lite Bauer 🙂

    Kate Morton har jag visst råkat köpa en bok av… vet inte riktigt om det är min genre, men man kan ju alltid prova 🙂

Kommentera

