Uncategorized

Top Ten Tuesday – Årets bästa böcker hittills

toptentuesday

Veckans tema: Top Ten Books I’ve Read So Far In 2015

Vid månadsskiftet juni/juli kommer jag att ha läst 85 böcker hittills under 2015. Många av dem har varit riktigt bra, ytterst få har varit dåliga. Här listar jag de tio bästa, och det är också en utmärkt tipslista för dig som vill ha bra läsning nu i sommar.

10. Hyresgästerna av Sarah Waters

9. I vargavinterns land av Cecilia Ekbäck

8. Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes

7. Vita spår av Emelie Schepp

6. Leon av Kallentoft & Lutteman

5. Blekingegatan 32 av Lena Einhorn

4. Vår egen lilla hemlighet av Ninni Schulman

3. Sju dagar kvar att leva av Carina Bergfeldt

2. Mios blues av Kristina Ohlsson

1. Den stumma flickan av Hjorth & Rosenfeldt

Det är ytterst jämnt i toppen och svårt att välja en absolut favorit. Alla tio böckerna är mycket läsvärda inom sin respektive genre, och trots att inte alla har fått det högsta betyget (om än nästan) konkurrerar de nu ut andra böcker som faktiskt fick 5 av 5 i betyg då jag hade läst dem. De har helt enkelt stannat i mitt minne och gjort ett mera långsiktigt intryck. Hoppas andra halvan av 2015 fortsätter att bjuda på fantastiska läsupplevelser.

18 thoughts on “Top Ten Tuesday – Årets bästa böcker hittills

  1. 85 böcker på ett halvår? Det är ungefär vad jag klarar på ett år. Vilket tempo!

    Några av de där har jag på min läslista i alla fall, det låter lovande 🙂

  2. Många intressanta tips här! Och väldigt lovande att du har med Hyresgästerna, den vill jag lyssna på, hoppas att det blir av under sommaren. 🙂

Kommentera

