Klassikerutmaningen – Den store Gatsby

klasutman1

Den store Gatsby av F Scott Fitzgerald

9789174994902_200_den-store-gatsby

Handling: Nick Carraway kommer till New York för att bli aktiemäklare. Han flyttar in i en villa på Long Island och börjar umgås med det flärdfulla paret Tom och Daisy Buchanan. Till granne får han en ytterligt gåtfull och kolossalt förmögen man som ger storslagna fester, oftast utan att själv visa sig. Grannens namn är Jay Gatsby.


Juni månads klassiker blev Den store Gatsby, skriven 1925. Jag tyckte mycket om den, dels för att den utspelar sig under en flärdfull och i våra dagar närmast mytomspunnen era, men mest för att författaren skriver medryckande och med ett språk som fungerar väl även i våra dagar. Ibland kan klassiker kännas väldigt ålderdomliga och tröga i språket. Det är en del av deras charm, men kan också göra dem långsamma att läsa. Så är inte fallet med Den store Gatsby, det är en lättläst pärla som innehåller en lagom stor dos mystik.

Betyg 4 av 5


Tips till den som vill läsa klassiker i sommar – just nu har Adlibris kampanjpris på en rad olika titlar i det sommartid så behändiga pocketformatet. Klicka här och fynda klassiker från 37kr/st.

6 reaktioner på ”Klassikerutmaningen – Den store Gatsby

  1. Jag måste nog höra till en av de få som inte alls gillade denna bok. Jag tokälskade dock filmen med Leo DiCaprio, så undra om jag skulle gilla boken mer nu om jag skulle läsa om den 🙂

  2. Den här boken har jag också på min att-läsa-lista över klassiker att läsa i sommar. Vad kul att den verkar vara bra, och att i alla fall du tycker det! Och många med dig, verkar det som. Jag blir nyfiken!

Kommentera

