Uncategorized

Millie Birds bok om döda saker av Brooke Davis

9789100144982_200_millie-birds-bok-om-doda-saker

Text från Bokus: En hejdlös historia om en borttappad flicka, två vildsinta pensionärer och ett oförglömligt äventyr

Millie Bird är sju år gammal och har hunnit lista tjugosju föremål i sin Bok om döda saker när hennes pappa plötsligt blir nummer tjugoåtta. Vem ska nu svara på alla Millies frågor om världen? Och vem ska göra hennes mamma glad igen?

En dag blir Millie lämnad ensam kvar i köpcentret. Hennes mamma måste ha gått vilse på vägen tillbaka. Ingen lägger märke till den rödhåriga flickan med lika röda gummistövlar som sitter och väntar under stället med damunderkläder i kolossalformat. Inte förrän den åttiosexårige före detta maskinskrivaren Karl dyker upp. Karl hittar Millie. Och Millie och Karl hittar i sin tur Millies vresiga åttiotvååriga granne Agatha. Alla har de förlorat någon. Karl sörjer fortfarande sin älskade fru, och Agatha har inte lämnat huset sedan hon blev änka. Tillsammans ger de sig av på en halsbrytande resa genom Australien. De är på jakt efter Millies mamma. Och de är beredda att bryta mot alla regler.


Millie Bird är en liten flicka med fascination för döden. Vilket inte är så konstigt med tanke på att den drabbat henne på ett sätt som man önskar att sjuåriga flickor fick slippa. Den australiensiska författaren Brooke Davis fångar på ett träffsäkert sätt en sjuårings nyfikenhet på världen och livets stora gåtor. Hennes kompanjoner, Agatha och Karl, är båda gamla, men Millie väcker på sätt och vis deras livslust på nytt. På många sätt tycker jag att boken påminner om Mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman. Jag tror också att de som uppskattade den boken skulle kunna gilla berättelsen om Millie Bird.

För att vara en bok som är skriven med humor tycker jag dock ibland att språket blir lite torrt. Millies tankar är inte alltid heller helt lätta att hänga med i, även om författaren med stor pricksäkerhet fångar vuxnas beteende och hur obegripligt det ibland måste te sig för ett barn. Jag har också lite svårt att fästa mig vid Millie, även om det är synd om henne så tilltalar inte karaktären mig. Kanske är inte det här riktigt min typ av bok, men det är helt klart en fin berättelse om både glädje och sorg som säkerligen kommer vinna många läsares hjärtan, och det välförtjänt.

Tack till Albert Bonniers förlag för recensionsexemplaret!

Köp Boken hos Bokus eller Adlibris

Betyg 3+ av 5

3 thoughts on “Millie Birds bok om döda saker av Brooke Davis

  1. Jag tycker också om att läsa om hur Millie väcker Karls och Agathas livslust på nytt, och precis som du känner jag inte tilltalad av Millie fast det är så synd om henne. Men jag gillar det torra sättet att skriva och tycker humor blir alldeles egen av det.

Kommentera

