Uncategorized

En smakebit på söndag

ensmakebit

Söndag igen och den här veckan har jag drabbats av någon form av lässvacka. Jag har fortfarande läst, men inte alls lika mycket som vanligt. Jag har inte heller känt någon som helst lust att läsa trots att massor av bra böcker väntar på mig. Allt beror på en tegelsten som fullständigt sög musten ur mig. Efter att ha läst många deckare känns det dessutom som jag behöver något annat. Därför hoppas jag på att få många fina tips och inspiration i veckans En smakebit på söndag.

Min smakbit kommer trots allt från en deckare som jag valt att börja läsa därför att jag förväntar mig att den är lättläst. Det är Avdelning 73 av Sofie Sarenbrant. Smakbiten kommer från första sidan.

En främmande kvinna lyfter upp spädbarnet och försvinner iväg. Emma Sköld hinner bara uppfatta en oskarp ryggtavla innan ögonblicket är förbi. Sedan tar det ytterligare några sekunder för henne att förstå innebörden av det som just skedde. En isande kyla skjuter från ryggraden upp mot huvudet när hon inser vad hon håller på att mista. Hon försöker ta sig upp och springa efter, men kroppen lyder inte. Vill inte. Hon är inte ens säker på att den existerar. Varken ben eller armar går att rubba. Hon måste vara fastbunden. Något skaver vid strupen när hon vrider sig fram och tillbaka. Andetagen känns påtvingade. Nästan på ett konstgjort vis fylls lungorna med luft.
Skarpa lysrör någonstans ovanifrån bländar henne.
Emma försöker fäkta med armarna i ett sista desperat försök att ta sig loss, men smärtan som rörelsen framkallar är outhärdlig. Vassa nålar river runt bland blodkärlen så fort hon gör en ansats att röra sig. Kraften rinner ur henne och hon blir stilla. Tvingas ge upp och inse att hon inte kunde göra något för att rädda sin dotter från de främmande händerna. Finns det ingen här som kan göra något? Ingen som uppfattar hennes panik?
En sista utväg är att ropa på hjälp. Hon tar sats och skriker ut sin förtvivlan, men det är alldeles tyst i rummet. Ingenting hörs hur mycket hon än tar i.
Det som inte fick hända har just skett, utan att hon kunde göra något motstånd. Emma vägrar acceptera det, inte utan strid. Med en beslutsamhet som övervinner allt motstånd sliter hon sig loss. Första steget är armarna. Hon kämpar, men trasslar in sig i tunna slangar fyllda med grumlig vätska. Överkroppen frigörs, men benen vägrar samarbeta. De bara ligger där som förlamade.
Äntligen hörs ljud, om än långt bortifrån. Klapprande fotsteg och spridda röster närmar sig. Rösterna låter skärrade, förvånade, men samtidigt upprymda. Emma vet inte om personerna ska komma henne till undsättning eller om de är hennes fiender.
Maktlösheten lägger sig som ett täcke över henne och svetten klibbar på huden. Ångesten och de ljudlösa skriken har gjort strupen knastertorr.
Någon har tagit hennes barn.

9789187783210_200_avdelning-73

45 thoughts on “En smakebit på söndag

  1. Tyckte om den här boken när jag läste den men nu efteråt har jag glömt det mesta av handlingen. Känns lite som underhållning för stunden. Passar bra att läsa nu i sommartider!

  2. Av det lilla jag har läst av Sarenbrant så har jag upplevt det som väldigt lättläst. Hennes serie om Emma har jag tänkt läsa någon gång. Tack för smakebiten!

  3. Det är helt okej att ha lässvackor 😀 man kan faktiskt inte vara på topp jämt, man ska inte vara så hård mot sig själv. Variera läsning och ta lite paus bara så ska du få se att svackan går om 🙂

  4. Tack för smakbiten. De brukar ju vara lättlästa. Jag funderade ett tag på att läsa den här, men av olika skäl så tror jag att jag faktiskt inte kommer att läsa mer om Emma. Inte på ett tag i alla fall.

  5. Jeg har fått helt ”dilla” på å strikke for tiden. Når jeg er alene hjemme så setter jeg på en serie på Netflix og så strikker jeg. Men det går veldig utover lesingen min, så jeg må ta meg sammen og få lest litt mer 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

  6. Hoppas du kommer ur svackan SNART! Sarenbrant har jag läst två Emma Sköld-deckare av. Den ena tyckte jag var skitdålig, den andra jättebra. Kanske ska försöka få tag i denna..?

  7. Vill verkligen läsa denna serie 🙂 Hoppas din lässvacka inte vara länge nu är det ju sommar och då är det ju perfekt med massa läsning, dessutom utomhus för de som gillar det 🙂

Kommentera

