Senaste nytt från naturens barnkammare

Oj så glad jag blev i morse när jag tittade ut. En rådjursget gick och betade i gröngräset. Hon var långt bort och jag fick snabbt fram kikaren. Och vad skuttar då fram bredvid henne? Jo ett prickigt litet kid. Ungen var fortfarande ganska liten, max två veckor gammal skulle jag tro. Jag tittade på dem en stund och mamma geten stod och slickade sin unge, men kidet verkade ha svårt att stå still medan tvätten pågick. Så kom en annan get fram ut skogen, och de gick ganska nära varandra som för att hälsa. Kanske var det mormor? Denna andra get var väldigt rund om magen så det dröjer nog inte förrän det blir fler ungar i skogen. Tyvärr kunde jag inte ta något kort eftersom det var alldeles för långt bort, men det gjorde ändå min dag att få se en livs levande liten Bambi. Nu håller jag bara tummarna för att räven håller sig borta så det lilla kidet får ett långt och lyckligt liv.

Ungefär så här stort var rådjurskidet:

1054

Foto: Kenneth Johansson – http://jagareforbondet.se

6 reaktioner på ”Senaste nytt från naturens barnkammare

Kommentera

