Klassikerutmaning sommaren 2015

Lyrans Noblesser bjuder in till en utmaning: läsning av klassiker under sommaren 2015. Hur många man läser är valfritt och anmäler sig gör man här. Jag planerar att delta, men sätter ribban lågt eftersom sommaren är en tid när för många krav är bäst att undvika. Mitt mål blir att läsa en klassiker. Läser jag flera, vilket är mycket möjligt, är det bara att betrakta som en bonus.

Vilken klassiker ska jag då läsa? Det har jag inte bestämt än. Men det finns några i bokhyllan att välja emellan. Anna Karenina, Doktor Zhivago och Bröderna Karamazov. Deckare av Maria Lang, Den store Gatsby, Dracula, något av systrarna Brontë eller kanske Dödssynden av Harper Lee eller Vicekonsuln av Marguerite Duras. Bonnierpockets senaste klassikersläpp i form av deckarna Stenarna skola ropa av Ruth Rendell och Händelser vid vatten av Kerstin Ekman finns också med i urvalet. Det finns alltså alla möjligheter att läsa klassiker, både gamla och lite modernare.

Vad läser ni i sommar?

11 reaktioner på ”Klassikerutmaning sommaren 2015

  1. Jag funderade på att hoppa på den här utmaningen, ska ju läsa Iliaden men tyckte inte det var lönt att vara med om jag bara hade bara en… Nu ska jag fundera igen 🙂

  2. Maria

    Hej. Hittade din blogg nyligen och har hittat bra lästips här. Tack! Detta är ändå första gången jag kommenterar och detta hamnar troligtvis fel men tänkte fråga om du kunde hjälpa mig med en sak. Min 30+ sambo har inte läst en bok sedan skoltiden (Bert) och skulle nu kunna tänka sig att börja läsa. Kan du rekommendera något lättsmält han kunde börja med. De romaner och deckare jag själv läser avfärdade han med att böckerna är ”för tjocka”. 😀 Tack på förhand!

    1. Roligt att du gillar bloggen. Svårt att ge boktips till någon man inte känner men ett tips kan vara att ge honom en pocketbok, de ser ju mindre ut 😉 Skumtimmen av Johan Theorin, Det fördolda av Hjorth & Rosenfeldt eller Svarthuset av Peter May kanske kunde vara något? Jo Nesbös nya Blod på snö är riktigt lättläst, dock ej pocket.

Kommentera

