Hjärtat i vår vänskap av Anna Gavalda

9789100140823_200_hjartat-i-var-vanskap

Text från Bokus: Billie – döpt efter Michael Jacksons Billie Jean – och Franck växer upp i en liten håla långt från Paris, där det inte ens finns några bilar att sätta eld på, där man super och slår sina barn, om man alls stannar kvar för att ta hand om dem. Billie bor i husvagn, Franck är den lille bögen som ingen bryr sig om. Hon har en våldsam far och en försupen styvmor, han är en mild enstöring. Hon försöker förtvivlat bli upptagen i flickornas gemenskap, han tecknar hellre än ägnar sig åt sport. Att de skulle bli vänner var det ingen som trodde. Men när de spelar tillsammans i en skolpjäs finner de varandra och utvecklar en helt speciell vänskap som följer dem upp i vuxen ålder.
Det är denna vänskap som Billie berättar om, för en stjärna på himlen, när Franck ligger medvetslös i en klippskreva och hon väntar på att dagen ska gry och hon kan hitta någon som kan hjälpa dem.


Hjärtat i vår vänskap är en bok som lämnar mig fullständigt tom i huvudet. Kanske förstår inte mitt lutherska sinne den franska mentaliteten, men boken tilltalar mig inte alls. Kanske är det också svårt att översätta den slangspråk som den Billie använder på ett sätt som gör franskan rättvisa. Billies pladder sida upp och sida ned kännetecknas av att det är kryddat med en rad konstiga ord som jag knappt visste fanns och som känns fabricerade enbart för att signalera att Billie kommer från en socialt utsatt familj.

Orden känns staplade på varandra i en salig röra, de tvära kasten lämnar mig med en känsla av förvirring. Trots att Gavaldas idé om att berätta Billie och Francks historia om hur de finner varandra i grunden är god kan jag inte undgå att tycka att det hela slutar med ett magplask. Hjärtat i vår vänskap var inte en bok för mig, och det enda jag egentligen kan uttala mig positivt om är omslaget som jag tycker är riktigt snyggt.

Boken är ett recensionsexemplar från Albert Bonniers förlag i form av en e-bok. Tack för det.

Betyg 2 av 5

7 reaktioner på ”Hjärtat i vår vänskap av Anna Gavalda

  1. Jag lyssnade inte ens på halva boken innan jag gav upp. Språket är bara för mycket. Har läst och tyckt om tidigare böcker av Gavalda, men den här var inte för mig.

  2. Pingback: Månadssammanfattning maj 2015 | Johannas deckarhörna

Kommentera

