En smakebit på söndag

ensmakebit

Varje söndag delar en rad bokbloggar med sig av sin läsning hos bloggen Flukten fra virkeligheten. Titta in där om ni vill ha lästips!

Mitt smakprov kommer från Du av Caroline Kepnes. Citatet är hämtat från inledningen av boken. Du är en psykologisk thriller om en psykopat som driver bokhandel och blir besatt av en av sina kvinnliga kunder. Läs mer om den hos Bokförlaget Forum.

Du kliver in i bokhandeln och håller kvar handen på dörren för att vara säker på att den inte smäller igen. Du ler, generad över att du är så präktig, men du har inte fixat naglarna och din V-ringade tröja är beige och det är omöjligt att veta om du har behå på dig men det tror jag inte. Du är så ren att det är snuskigt och du mumlar ditt första ord till mig – hej – medan de flesta bara skulle ha gått förbi, men inte du, med dina slappa rosa jeans, en rosa väv som hämtad ur Min vän Charlotte och var kom du ifrån egentligen?
Du är klassisk, liten och välväxt, min egen lilla Natalie Portman mot slutet av Closer, när hon ser så där fräsch och rödkindad ut och har fått nog av risiga brittiska killar och är på väg hem till USA. Du har kommit hem till mig, äntligen har leveransen kommit, en tisdag klockan 10:06 på förmiddagen. Varje dag pendlar jag till bokhandeln på Lower East Side från min lya i Bed-Stuy. Varje dag stänger jag butiken utan att ha sett nån som du. Söta du, att du kom in i min värld idag. Jag darrar och borde ta lorazepam men tabletterna ligger en trappa ner och jag vill inte ha nån lorazepam. Jag vill inte landa. Jag vill vara här, helt och fullt, och se hur du biter på dina omålade naglar och vrider huvudet åt vänster, nej, du biter på lillfingret, spärrar upp ögonen, åt höger, nej, du nobbar biografierna, självhjälpsböckerna (tack och lov) och saktar ner när du kommer till skönlitteraturen.

42 reaktioner på ”En smakebit på söndag

  1. Läskigt! Lättskrämda lär nog söka sig till nätbokhandlare efter att ha läst denna. 😀
    Tack för smakbit! Helt okänd bok för mig.

  2. ithildancer

    Åh, spennende! Og interessant skrivestil med fokus på ”du”-personen. Denne havner lett på leselisten min 🙂

Kommentera

