Kulturkollos tisdagsutmaning: En normbrytande utmaning

skorKulturkollo har denna vecka en utmaning på temat normbrytande. De uppmanar oss att svara på dessa två frågor:

1. Berätta om någon som vågat eller vågar bryta normer och gränser och som är en förebild för dig. Det kan vara en känd person, eller någon du känner, en verklig person eller en fiktiv karaktär. Det viktigaste är att det är en person som inspirerat dig på något sätt.

Jag gillar Beyoncé och det hon står för. Hennes sätt att vara normbrytande är att hon är kvinna och svart men ändå har vunnit ett enormt stort inflytande över amerikanarnas medvetande. Till och med president Obama har valt att hylla henne.

2. Berätta om en film eller bok som skulle kunna få titeln ”bortom normen”. Förklara gärna vad det är som gör boken eller filmen så bra.

En bok som är aktuell just nu och som verkligen ställer normerna om hus kvinnorna i 1920-talets London levde och förväntades bete sig är Hyresgästerna av Sarah Waters. Läs den så får ni se på vilket sätt 😉

9789127141094_200_hyresgasterna

8 reaktioner på ”Kulturkollos tisdagsutmaning: En normbrytande utmaning

  1. Jag hade ju hoppats vinna den där boken i samma utlottning där Lotten vann… Den står väldigt lång ner på önskelistan som sambon fått inför min födelsedag så jag tror inte den kommer den vägen heller. Kanske får jag önska mig den i julklapp 🙂

  2. Jag får nog svara Pippi Långstrump på båda frågorna. Jag trodde jag var Pippi när jag var liten…så pass påverkad var jag av henne. Numera är det väl mer Astrid Lindgren jag känner mig besjälad av. Såg dokumentären om henne i vintras och den var helt fantastisk tyckte jag . Såg den flera gånger faktiskt. Mycket olikt mig att ens se på tv numer…

Kommentera

