Uncategorized

En smakebit på söndag

ensmakebit

Söndag igen och dessa pollen tar mycket kraft och energi just nu, därför blir det lite oregelbundet med uppdateringarna här på bloggen. Läser gör jag i alla fall, i bästa slalomanda. En av de böcker som påbörjats är Hjärtat i vår vänskap av Anna Gavalda som nyligen kommit på svenska. I original är titeln Billie. Här är en smakbit från inledningen. Ni hittar fler smakbitar på Maris blogg.

Vi tittade ilsket på varandra. Han för att han väl tänkte att alltihop var mitt fel och jag för att han inte behövde titta sådär på mig för det. Dumma grejer har jag ju gjort så himla ofta ända sen vi lärde känna varandra och han har haft sån himla nytta av det, och han har haft så himla kul tack vare mig att det var ynkligt av honom att bli förbannad på mig för den här grejen bara för att den nu skulle sluta illa …
 Fan, det kunde väl inte jag veta?
 Jag grät.
 – Händer det äntligen? Har du samvetskval? mumlade han och blundade. Nej … Vad dum jag är … Samvetskval, du …
 Han var för slut för att orka vara arg på mig till punkt. Och det tjänade ingenting till heller. Om det skulle vi alltid vara överens. Jag vet ju inte ens hur man stavar till samvetskval …
 Vi låg längst ner i en skreva eller vad det nu var för en jättejobbig geografisk grej. Typ som en … otalus i nationalparken i Cevennerna där mobilerna inte hade någon täckning, där man inte såg skymten av en dinglande fårsvans – och än mindre av det som dinglar mellan benen på en fåraherde – och där ingen någonsin skulle hitta oss. Själv hade jag ju gjort illa armen riktigt rejält, men jag kunde fortfarande röra den, medan han däremot helt klart hade gått i tusen bitar.
 Jag har alltid vetat att han var modig av sig, men nu lärde han mig verkligen en läxa.
 Inget ovanligt …
 Han låg på rygg. Först försökte jag fixa till en kudde åt honom med mina pjuck, men eftersom han nästan tuppade av när jag lyfte upp huvudet på honom la jag ner det direkt och sen petade jag inte på honom mer. Det var förresten enda lilla stunden som han freakade ut, han trodde att märgen hade åkt på stryk och var så himla livrädd vid tanken på att sluta som oberörbar och få en oväntad vänskap att han tjatade på mig i timmar för att få mig att lämna honom i den här hålan eller göra slut på honom.

9789100140823_200_hjartat-i-var-vanskap

39 thoughts on “En smakebit på söndag

  1. Jag har läst några böcker av Gavalda och tyckt att de har varit ganska bra. Får nog ta och skriva upp den här på läslistan 🙂 Trevlig söndag!

  2. Tack för smakbiten. Jag hade hört så mycket positivt om Gavalda men den enda jag läst av henne gjorde mig så besviken så jag har ingen lust att läsa fler… 😉

  3. Började lyssna på den, men uppläsaren var hemsk! Kanske ger jag den i chans som pappersbok, men förutom den hemska uppläsningen är jag inte förtjust i språket. Den ska nog läsas på originalspråk för talspråket i boken känns väldigt krystat. Det är svårt att översätta slang/ungdomsspråk.

  4. Har två böcker av Gavalda, varav jag läst den ena… Inte riktigt som jag förväntade, men den andra boken är nog annorlunda. Den får nog en chans senare. 😉
    Trevlig söndag!

  5. Jeg har lest noen av Gavaldas bøker tidligere, men det er lenge siden! Her i Norge blir bøkene hennes oversatt til nynorsk, synes historiene hennes kler nynorsk godt 🙂

Kommentera

