Bokbloggsjerka 24-27 april

Annika har denna vecka fått hjälp med frågan från Koko som tycker såhär:

Jag tycker ibland att bokbloggosfären fokuserar onödigt mycket på det som är nytt och spännande. Jag skulle vilja komma med en utmaning: blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal, men fortfarande läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Jag kan hålla med om att det är lätt att det blir mycket nya titlar på bloggen. Personligen tycker jag inte att man behöver gå så långt tillbaka som hundra år, det kan vara spännande om det bloggas om böcker som är 10-20 år gamla också. Men det finns ett stort problem med det och det är att om jag blir intresserad av en bok som är ett antal år gammal kan det vara väldigt svårt att få tag i den.

I övrigt är det så att bokbloggen ska spegla det jag läser, och jag läser inte så många klassiker. Sen är det ju det där med vem man bloggar för. Har man bara bloggen som läsdagbok kanske det inte spelar så stor roll, men om det finns en ambition att även andra ska ha intresse av det man skriver får man nog räkna med att det knappast möts av jubelrop om man skriver om böcker som alla andra redan har läst för minst ett decennium sedan.

Över då till mitt klassikertips. En av mina favoriter är Jane Eyre av Charlotte Brontë. Det är en stark bok som håller än idag, och även om det är en romantiserad berättelse får man en inblick i hur livet på den brittiska landsbygden kunde se ut för snart 200 år sedan.

Trevlig helg!

26 comments

  1. Kunde inte ha sagt det bättre själv. Dessutom är jag så gammal att jag i stort sett redan har läst alla klassiker som jag vill läsa. Bland annat Jane Eyre, som jag inte alls gillade 🙂

  2. Ja vill man läsa äldre böcker så måste det nästan vara en nyutgåva för att man ska få tag i en, sen när man inte läser klassiker känner jag att det är lite svårt att veta var man ska börja. För vill inte läsa och fastna i språket eller liknande..och jag som inte ens gillar historiska böcker vet inte klassiker är något för mig.

  3. Håller med och därför är jag med på Oaryas TBT ( Throwback thursday ) varje torsdag, ger mig en chans att återuppliva ganska bekantskaper från bara något årtioende tillbaka.

  4. Det är väl inte alldeles säkert att alla andra har läst en bok för tio år sedan som gavs ut för hundra år sedan. Då är det nog mer vanskligt att blogga om en bok som faktiskt gavs ut för tio år sedan.
    Mark Twain sade visst: ”En klassiker är en bok som alla vill ha läst men ingen vill läsa” 😉

  5. Även om min blogg mest är en läsdagbok så kommer jag ändå mest läsa modern litteratur (även om den också kan utspela sig under gamla tider). Men medan jag surfar runt på alla bloggar så väck intresset för några få klassiker åtminstone.

  6. Jane Eyre blev en favorit bland klassikerna. Ang. syfte med bloggande o gamla/nya böcker – igenkänning där! Att få tag på gamla böcker är inte så svårt, biblioteket o bokbörsen är guldgruvor om man söker dylikt. Trevlig helg! 🙂

  7. Jag gillar också Jane Eyre, en gotisk klassike!. Den har en av de bästa inledningar jag vet: ”There was no possibility of taking a walk that day.” Helt i klass med ”a truth universally known”. 🙂

Kommentera

