Uncategorized

Liebster Award x2

Jag har blivit nominerad av Snowglitter och Lena att svara på deras frågor i Liebster Award. Tusen tack för det!

Först frågorna från Snowglitter.

1. Vad är det bästa med att läsa?
Att man får lära sig en massa saker om allt möjligt och att man får en inblick i andras tankar och känslor. Man får ta del av någon annans värld helt enkelt.
2. Vem är din absoluta favoritförfattare?
Oj vad svårt. Jag har ju liksom fler än en ;-). Men jag säger Jo Nesbö eftersom hans fantasi då han ska hitta på nya vändningar i berättelserna om Harry Hole är makalös.
3. Hur många böcker läser du per månad?
Det beror på, men oftast blir det fler än 10.
4. Vad gör du om en bok är riktigt dålig och seg?
Börjar på en annan. Sedan kanske jag ger den ett nytt försök, eller så lägger jag undan den. Men det är ovanligt.
5. Hur många bokmärken har du?
Hm. Ett tiotal tror jag.
6. Vilken är den bästa deckaren du läst?
Återigen en svår fråga eftersom jag läst många som är riktigt bra. Men Och så var de bara en av Agatha Christie är ju en klassiker som håller än idag.
7. Finns det någon karaktär från någon bok som är väldigt lik dig?
Det har jag inte tänkt på. Men det finns säkert någon som har likheter.
8. Vilken är den bästa boken du läst på engelska?
Nicholas and Alexandra av Robert K Massie – en biografi över den siste tsaren och hans hustru. Det är en av de bästa böcker jag har läst och den ändrar verkligen bilden av hur tsaren som oftast framställs som svag, omedveten och inkompetent faktiskt var. Fel man på fel plats, visst, men framförallt vid fel tillfälle.
9. Köpa eller låna böcker?
Köpa. Jag vill gärna äga mina böcker.
10. Vilken var din favoritbok när du var liten?
Tomtemaskinen av Sven Nordqvist och Trollkarlens hatt av Tove Jansson.
11. Har du någongång träffat en författare? Vem isåfall?
Nej, det har jag inte. Ingen erkänd i alla fall.

Och här är frågorna från Mest Lenas Godsaker:
1. Vilken bokgenre tycker du bäst om att läsa?
Deckare och historiska romaner.

2. Vem är din favoritförfattare?
Då har jag ju chansen att välja en till (se ovan). En stor favorit är Carlos Ruiz Zafón. Kommer han inte med något nytt snart tro?

3. Vilken har varit vinterns bästa bok?
Hm. I vargavinterns land av Cecilia Ekbäck var riktigt bra.
4. Var läser du helst?
Inomhus. Eller i skuggan.
5. Läser du helst tegelstenar eller gillar du tunna böcker?
Både och. Men jag har någon irrationell känsla av att en tegelsten är mer valuta för pengarna. Inte nödvändigtvis sant, men ändå något jag ibland inbillar mig.
6. Läser du alltid mycket eller är du periodare?
Jag läser alltid mycket, men ibland blir det extra mycket om jag hittar bra böcker och är på rätt humör.
7. Kommer du ihåg vilken bok som fick dig att fastna i läsandet en gång i tiden?
Nej. Böcker har liksom alltid funnits. Mina föräldrars och mor- och farföräldrars förtjänst alltså.
8. Läser du alltid färdigt böcker du påbörjat?
Nej. Inte om de är tråkiga eller inte passar mig.
9. Vilken bok läser du just nu?
Hyresgäterna av Sarah Waters och En drottnings löfte av C. W. Gortner.
10. Brukar du äta eller dricka något när du läser?
Choklad. Choklad och Choklad.
11. Nämn en bok som du tycker att alla borde läsa?
Oj, det var svårt. Folk gillar ju olika. Men jag tycker nog att alla borde läsa Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson eftersom den borde kunna passa många olika typer av läsare och är väldigt bra.

Återigen, tack för nomineringarna. Jag borde nu enligt regelverket sätta ihop elva nya frågor och skicka vidare, men eftersom många redan verkar ha gjort den här taggen och jag nyligen gjorde en annan enkät tänkte jag att jag taggar alla som inte gjort min Aprilenkät men har lust med det att göra den istället.

4 thoughts on “Liebster Award x2

Kommentera

