Tisdagsutmaning: Så in i Norden!

Nordiske-flag

Veckans utmaning från Kulturkollo är att berätta om en bok, en film, en tv-serie och musik från de nordiska länderna. Här är mitt försök:

En bok: Då gör jag såhär, en bok från varje nordiskt land.

Island: Den stora matchen av Arnaldur Indridason, Finland: När Finland var Sverige av Herman Lindqvist (som jag inte läst, men gärna vill läsa), Sverige: Till offer åt Molok av Åsa Larsson, Norge: Grottmannen av Jörn Lier Horst och slutligen Danmark: Flaskpost från P av Jussi Adler-Olsen.

En film: Fröken Smillas känsla för snö är förvisso en amerikansk film, men den bygger på en dansk författares bok och är regisserad av danske Billie August.

En tv-serie: Jag tittar just nu på Badhotellet på TV4 varje torsdagkväll. En riktigt bra dansk serie som utspelar sig under sent 1920-tal.

Musik: Musiken får Sverige stå för. Zara Larsson och Molly Sandén är två otroligt duktiga tjejer som håller på att ta hela världen med storm. Och de är bara två i mängden, så svensk musikindustri kan vi verkligen vara stolta över.

15 comments

  1. Vilka fina deckartips! Jag ska erkänna att Adler Olsen är pågränsen för mig – tycker de är väldigt otäcka. Men bra!

  2. Badhotellet är bra, jag gillar verkligen Bodil Jørgensen. Anna: Adler-Olsen-böckerna är väldigt otäcka, men de blir mindre otäcka om man läser dem på danska tycker jag, kanske för att jag inte förstår precis allt och så blir språkansträngingen ett litet filter mot det som händer.

Kommentera

