En smakebit på söndag

ensmakebit

Min smakbit denna vecka kommer från en bok jag tänkt börja på i dagarna, Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty. Citatet är hämtat från bokens första sidor. Mer om boken där hustrun hittar ett brev från maken då han är bortrest som är meningen att hon ska läsa endast i händelse av hans död kan ni läsa på Albert Bonniers förlags hemsida.

Alltihop var Berlinmurens fel. Vore det inte för Berlinmuren hade Cecilia aldrig hittat brevet och då skulle hon inte sitta här vid köksbordet och försöka lägga band på sig själv för att inte slita upp kuvertet.
Kuvertet var täckt av ett tunt lager grått damm. Texten på framsidan var skriven med en raspig blå kulspetspenna i en handstil lika välbekant som hennes egen. Hon vände på det. Det var förseglat med en bit gulnad tejp. När skrevs det? Det kändes gammalt, som om det skrivits för åratal sedan, men det var omöjligt att veta säkert.
Hon skulle inte öppna det. Att öppna det kom inte på frågan. Hon var den mest beslutsamma människa hon kände och hon hade redan bestämt sig för att inte öppna brevet, så det var inte mer med det.
Fast ärligt talat var det väl inte hela världen om hon öppnade det? Vilken annan kvinna som helst skulle öppna det på stört.

9789100141417_200_oppnas-i-handelse-av-min-dod

43 reaktioner på ”En smakebit på söndag

  1. Så bra att kunna skylla ”alltihop” på Berlinmuren. Tror jag ska börja med det. ”Ja, jag vet att jag borde ha dammsugit, men det är faktiskt Berlinmurens fel.” 😉

  2. astridterese

    Denne tenkte jeg at jeg har lest av det du forteller og måtte slå den opp. Den heter Ektemannens hemmelighet på norsk så det var kanskje ikke så rart at jeg var usikker 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

Kommentera

