Uncategorized

Bokbloggsjerka 10-13 april

Dags att svara på Annikas bokbloggsjerka, och veckans fråga är:

Varför är det nästan bara kvinnor som bokbloggar?

En fråga som jag faktiskt inte har något bra svar på, men som tål att tänkas över. Jag får väl lov att bli lite filosofisk och skriva ner mina icke statistiskt säkerställda funderingar.

Jag tror att vi formas väldigt tidigt. Det verkar som att det är svårt redan i de lägre skolklasserna att få pojkar att läsa böcker frivilligt. Mycket annat finns som lockar, sport, datorer, tv-spel, bilar… Därmed inte sagt att det inte finns pojkar som läser, men det verkar som att det generellt sett är fler flickor som gillar att läsa. Varför är det så, kan man i förlängningen undra? Ja, kanske är det beteenden som går i arv från föräldrarna, kanske är det grupptryck som ger bilden av att det är töntigt/nördigt att läsa… Exakt vad det beror på är ett ämne för de lärde att tvista om.

Jag tror i alla fall att detta är något som följer med upp i vuxen ålder. Har man inte upptäckt litteraturens värld är det lätt att fortsätta i invanda hjulspår och behålla åsikten att böcker inte är för mig. Samma sak gäller här, självklart läser även män böcker. Men när man tittar på de böcker som ges ut och vem man kan anta är deras målgrupp så lutar det nog åt att det är fler kvinnor som läser och att de läser mer skönlitteratur, och detta återspeglas kanske bland bokbloggarna.

Trevlig helg!

32 thoughts on “Bokbloggsjerka 10-13 april

  1. Även när jag gick i småskolan, så långt tillbaka så att det varken fanns datorer eller TV-spel, så läste flickorna mer än pojkarna. I alla fall böcker. Pojkarna läste på sin höjd seriealbum 🙂

  2. Jag har både en systerson och en lillebror som fyller 13 i år, båda läser en del fortfarande och jag hoppas det håller i sig! Jag är den där i familjen som allt som oftast ger dom böcker när det är födelsedagar eller julklappar.

  3. Oh, så vackert vårlikt det är på din blogg.
    Tror precis som du att det där med läsningen formas redan i barndomen. Konstigt är det i alla fall. Min dotter läser massor och har gjort sedan hon var liten. Sonen har fått samma uppväxt och han älskade böcker som barn. Nu 30+ läser han mest tidningar i stil med Fiskejournalen, Magasinet Ute och Cross.

  4. Jo men visst verkar det som att det redan i tidig ålder är mer flickor än pojkar som läser och kanske beror det på att det inte finns nog med böcker som pojkar villl läsa?

  5. När jag var i skolåldern läste jag massor. Enid Blytons femböcker, mysterieböcker och äventyrsböcker. Tvillingdeckarna. Walter Farleys böcker om den svarta hingsten. SF-böcker. Men så ansågs jag ju vara en nörd också. Jag var till och med medlem i en schackklubb. Då förstår ni hur illa det var…

    1. Haha, ja det är synd att det ska vara så. Samma när jag gick i skolan, grabbarna skulle idrotta eller meka, annars var de töntiga. Hemskt egentligen att intressen som stimulerar intelligensen ska ha så låg status.

  6. Visst präglas vi mycket av uppväxten. Att läsa skönlitteratur hoppas man inte utesluter övrig litteratur (oavsett manligt eller kvinnligt läsande), själv skulle jag känna att jag gick miste om något då.

  7. av detta följer ju att kvinnor som läst sedan de var små utvecklar sitt språk och sin förmåga att kommunicera, så det är kanske inte så konstigt att det är fler kvinnor som läser och bloggar

  8. Lite trist med könsroller kring böcker, för det är ju något som verkligen borde vara könsöverskridande. Att läsa borde knappast betraktas som mer manligt eller kvinnligt idag egentligen? Dags att bryta mönstren 🙂

  9. Jag tror också svaret finns där någonstans, men det är ju procentuellt fler kvinnor som bokbloggar jämfört med män än om man ser hur många fler kvinnor än män som läser.

Kommentera

