Uncategorized

Tematrio – Påsk

Lyran vill i veckans tematrio att vi delar med oss av våra bästa påsktips. Jag har valt att berätta om tre böcker som kan fixa den rätta påskstämningen.

  1. Skymningsporten av Jeanette Winterson – Läser jag just nu och den passar verkligen utmärkt som påskläsning. Dels handlar den om häxor och svart magi i början av 1600-talet, och dessutom utspelar den sig vid påsk – i det kapitel jag läste senast var det långfredag.
  2. Alla kan se dig av Anna Jansson – Påskekrim tycker jag är ett måste och ett förslag på sådan är en rykande färsk deckare av Anna Jansson. Det är troligen vad jag kommer att välja att läsa i påsk.
  3. Det 19:e Fabergéägget av Claes Ericson – Inom den ortodoxa kyrkan är påsken en mycket viktig högtid och det var därför tsaren varje år gav sin mor och sin hustru påskägg från den legendariske juveleraren Fabergé. I den här bladvändarthrillern får vi följa jakten på ett av äggen som försvann under revolutionen 1917.

Tre bra böcker och en stor skål godis så lovar jag er att påsken är räddad. Själv åker jag ju traditionsenligt till Blåkulla på skärtorsdagen. Kanske ses vi där? 😉

26 thoughts on “Tematrio – Påsk

  1. Undrar när jag ska komma till Skymningsporten? Köpte den ju på rean, på engelska, men hittills har jag inte hunnit läsa den och nu lägger sig recensionsexemplaren på hög…

  2. Det 19:e Fabergéägget verkar intressant, gillar historiska romaner, särskilt när ett mysterium ingår. Anna Janssons bok kommer jag också läsa, trivsamma deckare i trivsam miljö.

Kommentera

