Uncategorized

En smakebit på söndag

ensmakebit

Söndag redan, och fredagens bokbloggsjerka glömde jag alldeles bort! Kanske var det solförmörkelsen… Men nu är det söndag, och dags att delta i En smakebit på söndag. Veckans smakprov är hämtat ur Livet enligt Fikry av Gabrielle Zevin som är en av de böcker jag läser just nu. Citatet är från sidan 21 (e-bok) och ger en inblick i Fikrys förutfattade meningar mot olika litterärar genrer. Läs mer om boken hos Forum.

Nic hade börjat frysa innan de fått upp bilen ur vattnet, och i bårhusskåpet hade hennes läppar varit blå. Det hade påmint A. J. om det svarta läppstift som hon hade burit på tillställningen som hon ordnat för den senaste vampyrboken, vilken det nu var. Han hade inte varit förtjust i tanken på att tramsiga tonårsflickor skulle härja runt på ön i långklänning, men Nic, som faktiskt hade tyckt om den där sabla vampyrboken och kvinnan som skrev den, envisades med att en vampyrfest skulle vara bra för affärerna och dessutom kul. ”Du minns att man kan ha kul, visst?”
”Svagt”, hade han sagt. ”För länge sedan, innan jag blev bokhandlare, när jag hade helger och kvällar för mig själv, när jag läste för nöjes skull, då minns jag att det fanns sådant som var kul. Svagt, svagt. Ja.”
”Då ska jag friska upp ditt minne. Kul är att ha en klipsk, söt och lättsam hustru bredvid sig varje dag på jobbet.”
Han kunde fortfarande se henne framför sig i den där knäppa svarta satängklänningen. Hon hade stått med högerarmen runt verandastolpen och hennes tjusigt målade läppar hade liknat ett streck. ”Tragiskt nog har min hustru förvandlats till en vampyr.”
”Stackars man.” Hon gick över verandagolvet och kysste honom så att läppstiftet lämnade sig något som liknade ett blåmärke. ”Enda utvägen är att du också blir en vampyr. Försök inte kämpa emot. Det är det absolut värsta du kan göra.

 9789137141381_200_livet-enligt-fikry

35 thoughts on “En smakebit på söndag

Kommentera

