Bokbloggsjerka 13-16 mars

Idag har Annika fått hjälp med frågan från Mia, som tycker att folk ställer dumma frågor ibland när hon visar upp sina nya böcker. De undrar nämligen Hur hinner du läsa så många böcker?

Jag får också den frågan, ibland ställd på ett vänligt och fascinerat sätt, ibland ställd med illa förtäckt hånfullhet från folk som tycker böcker är löjliga. Visst skulle jag kunna svara här idag att det är en fråga om prioriteringar, att läsa är mitt intresse och jag väljer därför att göra det på bekostnad av andra intressen. Det fanns en tid när jag målade akvarell t ex, det är sällsynt numera.

Samtidigt känner jag att varför ska jag förklara mig? (Och det samma gäller såklart er andra bokmalar.) Är man en kuf, nörd eller allmänt insnöad bara för att man gillar att läsa? Skulle inte tro det, snarare har man nog bredare vyer än den som ställer frågan. Men varför behöver då frågan ställas? Vem ifrågasätter den som ser på tv hela kvällen, spenderar många timmar på gym, knypplar, virkar, åker rullskidor eller spelar tv-spel?

Jag har också hört många konstiga kommentarer till mig och mina böcker. T ex, ”bokhyllor är det fulaste jag vet, skulle jag aaaaaaaaaaaaldrig ha hemma hos mig” (svar jag inte uttalar högt: ”Det är för att du inte har något intellekt som behöver stimuleras genom läsning, alltså har du varken behov av böcker eller hyllor”). ”Vad är det för en tjock bok du har fått, det är väl inget att önska sig i födelsedagspresent, en så tjock bok kommer du väl ändå aldrig att läsa, det skulle i alla fall inte jag göra…” (svar jag inte uttalar högt: ”Boken i fråga var Wolf Hall, och det förstår jag mycket väl att du inte skulle klara att läsa den, alldeles för svåra ord för dig. Ha!) Ganska oförskämt egentligen, och eftersom jag är för snäll och det är släkten vi talar om så har jag inte sagt dem ett sanningens ord, än i alla fall!

49 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 13-16 mars

  1. ofta berättar folk också om att de för sin del inte hinner läsa fastän de så gärna skulle vilja. då svarar jag att tiden har du, men det beror på vilka prioriteringar du gör…

  2. Jag fattar inte heller varför vissa fritidsintressen måste hånas, låt läsarna läsa och golfarna golfa och alla andra göra vad de nu vill lägga tid på. Själv har jag i alla fall tur att åtminstone inte släkten förlöjligar läsningen, de flesta läser (men inte så mycket) och de som inte läser är ändå positivt inställda 🙂

    1. Jag har nog själv någon gång fallit i fällan att dissa vad folk gör i stället för att läsa. Eftersom jag inte gillar att få kommentarer om mitt läsande så försöker jag låta bli, men ibland kommer det ändå, som ”jag kan inte begripa att nån vill se på sånt dravel”, efter att jag varit på skrivläger där gruppen kopplade av med ”Bonde söker fru” på kvällen. Men om någon skulle anmärka på mitt läsande skulle jag inte ha minsta samvete att kontra med något sådant.

  3. Håller verkligen med! Det är inte rätt att man ska behöva försvara något som man själv tycker om att göra, jag ifrågasätter inte andras intressen… Trevlig helg!

  4. Anna

    Jag är uppvuxen i en miljö där läsning är något onödigt, att man är lat om man läser för nöjes skull. Det är inte helt enkelt att frigöra sig från, eftersom tiden gått så har jag blivit allt säkrare på min egen väg och nu sk**er jag högaktningsfullt i tråkiga kommentarer. Gör det du också!

  5. Tänk att det finns folk som kan tycka att bokhyllor är fula. En välfylld bokhylla är väl en synnerligen vacker möbel. Ett vardagsrum (motsvarande) utan bokhyllor är som ett kök utan köksbord.

    1. Jag får nästan ångest i ett rum utan böcker. Okej, lite överdriver jag, men jag blir obehaglig till mods av att vistas i hem utan böcker. Det känns så onaturligt!

  6. Ja! Precis så är det. Det är alltid ”okej” tycks det att håna allt som är ”smart”. Inte konstigt att skolresultaten går ner när ingen vill vara ocool nog att faktiskt lära sig nånting 😦

  7. Hoppas inte släkten läser detta inlägget… 😉 Men med tanke på kommentarerna du fått verkar det som risken att dessa individer läser bokbloggar är väldigt liten. Ha en bra fredag!

  8. Familjen har vant sig, men får en del kommentarer när jag tackar nej till afterwork med motiveringen att jag håller på med en så bra bok (inte för att jag tycker det är vidare kul att gå ut i alla fall, men ändå). Hade jag fått den förklaringen till något hade jag istället undrat VILKEN bok de höll på med… 🙂

  9. Jag tycker också det är märkligt att en ska behöva förklara varför en läser böcker, och att få kommentarer. Särskilt de som utmynnar i att personen kraftigt insinuerar att jag inte har något liv. Jag har lite svårt att förstå varför mitt liv skulle vara ett mindre liv bara för att jag hellre läser än super mig full på nattklubbar???

      1. Det första folk säger när de kommer till oss för första gången är ”oj så mycket böcker”. Tonfallet kan vara förtjust eller förbluffat, men repliken är nästan alltid samma 🙂 (Och jag kontrar alltid med ”så är de i dubbla rader också”. Det var inte så kul när det visade sig att vi behövde flytta ut alla möbler minst en meter från väggen i samband med stambytet och elnätsrenoveringen…)

  10. Blir både arg och ledsen när andra ”hånar” mitt intresse. Jag struntar väl i vad de har för intressen och skulle aldrig falla mig in att håna dem för det.

  11. Jag är uppvuxen i en läsande familj där böcker alltid har haft en plats – både på mammas sida av familjen och pappas. Själv läser jag typ Hela Tiden. Bokhyllorna hemma hos mig är överfulla och ja. Jag har fått massor av snipiga kommentarer om min läsning och mina böcker. Då tänker jag att det måtte vara nån som antingen inte har fått med sig läsning hemifrån eller att det är nån som dömer ut nåns intresse innan man gett det en chans. Eller… kort sagt… bara acceptera att vi gillar att göra olika saker. Jag gillar att läsa, men avskyr sport i ALLA former… 😛

Kommentera

