Top Ten Tuesday

toptentuesday

Veckans tema från The Broke and the Bookish: Ten Books For Readers Who Like CRIME! Ja, den här veckan styr man alltså själv över vilken genre man vill lista böcker i och jag valde – kanske en smula förutsägbart – Deckare och Spänningsromaner. Men jag tänkte försöka att inte nämna storsäljarna idag utan de som kanske är lite mera okända. Allt för att öka chansen att kunna bidra med nya tips!

  1. Det hänger en ängel ensam i skogen av Samuel Björk – Norsk krim när den är som bäst.
  2. En doft av död av Andrew Taylor – Välskriven spänning i historisk miljö som verkligen är att rekommendera.
  3. Svart gryning av Cilla & Rolf Börjlind – Parets tredje bok, och ni som inte upptäckt deras böcker än borde verkligen testa att läsa dem. Men i rätt ordning!
  4. Fyrtio dagar utan skugga av Olivier Truc – En spännande mordgåta i annorlunda miljö – nämligen sameland, Sápmi.
  5. Flickoffret av James Oswald – Ett måste för den som gillar deckare från Skottland.
  6. Rör inte mitt mord! av Lars Forsberg – En mycket underhållande kriminalkomedi. Snart kommer uppföljaren.
  7. Det 19: e Fabergéägget av Claes Ericson – En spännande bok som tar oss med till Ryssland och tsarens juvelgnistrande Fabergéägg. En riktig bladvändare!
  8. Märkta för livet av Emelie Schepp – En välskriven bok med många oväntade vändningar.
  9. Offer utan ansikte av Stefan Ahnhem – För den som är på jakt efter en potentiell ny svensk deckarkung.
  10. Ensamfjäril av Gabriella Ullberg Westin – En riktigt bra deckardebut som också väver in romance-genren i historien. Nytänkande alltså.

12 reaktioner på ”Top Ten Tuesday

  1. 1, 4, 5 och 8 har jag redan hemma, men olästa. Svart gryning kanske jag kommer till så småningom, första delen har jag inte läst än. Både Det 19: e Fabergéägget och Offer utan ansikte har jag funderingar på om jag kanske borde läsa. Bra lista 🙂

  2. Jag har tänkt läsa Det hänger en ängel ensam i skogen snart! Flera av de andra böckerna är jag sugen på att läsa, t.ex. Rör inte mitt mord.

  3. Forsbergs bok fick mig att le så den gillade jag. Kommer väl en ny del i serien senare i vår, eller möjligen i sommar? Trucs bok lyssnar jag på nu. Annorlunda och långsam, men inte på ett negativt sätt. Fabergéägget lät lockande!

Kommentera

