Uncategorized

Betvingade av Simona Ahrnstedt

Året är 1349. Illiana Henriksdotter blir bortrövad av en av kungens män och familjen tvingar henne till äktenskap med den skyldige, Markus Järv. Allt för att rädda hennes heder. Markus Järv är dock lika motvillig som Illiana, han anser att det är ett misstag att just Illiana råkade bli den kvinna som hans underhuggare förde bort. Han går med på arrangemanget endast därför att kungen vill så. Frågan är om ett förhållande som börjat under sådana omständigheter någonsin kommer att bli lyckligt, och om Illiana kommer kunna finna några mjukare sidor hos den råbarkade krigaren Markus Järv.

Simona Ahrnstedt har visat sina läsare att romance kan vara en litterär genre som är både smart, rolig och välskriven, om författaren är den rätta. Inte bara sida upp och sida ner av sexscener. Det är just att Ahrnstedt är en sådan duktig berättare som gör att jag gillar hennes böcker – trots att romance är en genre som jag är ganska främmande inför. Ahrnstedt levandegör verkligen sina karaktärer, miljöer och känslor. Laddningen mellan Illiana och Markus utgör själva grunden för berättelsen, och man vill hela tiden fortsätta läsa för att se hur det ska gå för dem.

Jag gillar också författarens sätt att skilda det historiska. Det tyder på ett djupgående researcharbete. Hennes huvudkaraktär Illiana är dessutom en kvinna med skinn på näsan och många sympatiska drag som man som läsare gärna följer. Boken är fristående, men jag kommer helt klart att fortsätta läsa Simona Ahrnstedts böcker. Betvingade är den andra i hennes historiska trilogi om slottet Wadenstierna.

Betyg 4+ av 5

9789174751062_200_betvingade_pocket

6 thoughts on “Betvingade av Simona Ahrnstedt

  1. Jag älskade ju romance som yngre, slukade Harlequin, men ändå var jag skeptisk om jag ville läsa detta. Men Simona kan verkligen skriva romance som jag vill ha det!

  2. Jag läste hennes Överenskommelser förra året som jag verkligen gillade, tyckte hon skrev riktigt bra med fantastiska miljöer. Denna finns i bokhyllan så jag hoppas ta tag i den snart.

Kommentera

