Bokbloggsjerka 27 jan – 2 mars

Idag undrar Annika om vi kan ge exempel på serier som vi gillar men tröttnat på och kanske till och med avslutat i förtid.

Mitt första exempel är Elizabeth George’s serie om Thomas Lynley och Barbar Havers. Det fanns en tid när jag dyrkade serien. Jag har inte gett upp den än, men efter att de senaste böckerna varit ganska sega och väldigt långa är jag lite trött på dem.

9789113032054_200_en-ond-liten-handling

En annan serie som jag undrat flera gånger om jag borde säga tack och hej till är Mari Jungstedts böcker om Anders Knutas. Visst har de sin charm, men de är ofta ganska lika. Nu har ju Jungstedt inlett en ny serie tillsammans med sambon Ruben Eliassen och det tycker jag helt klart gav hennes författarskap en nytändning.

9789100142247_200_en-morkare-himmel 9789100143312_200_den-man-alskar_storpocket

Några författare som själva insett att lagom är bäst och där de sista delarna i serien kommer senare i vår är Liza Marklund och Carin Gerhardsen. Marklunds bok Järnblod blir den sista om Annika Bengtsson och Gerhardsens Falleri, fallera, falleralla är den sista om Hammarbypolisen. Jag sörjer faktiskt redan eftersom jag tyckt mycket om båda dessa serier. Men kanske är de kloka kvinnor som avslutar med flaggan i topp. Jag hoppas de inte tänker lägga skrivandet på hyllan helt, för jag läser gärna mera även om det blir med nya karaktärer.

9789164222725_200_jarnblod_ljudbok 9789113049724_200_falleri-fallera-falleralla

23 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 27 jan – 2 mars

  1. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska lägga ner Jungstedts serie, har de två senaste böckerna stående olästa i hyllan. Kanske blir det inte fler.

  2. Har inte läst riktigt alla böcker av Elizabeth George. Har missat någon bok emellan. Men håller med, de har blivit väldigt långa och sega. I Marie Jungstedts serie har jag bara läst tre böcker och gillar dem än så länge. När det gäller Liza Marklund så tycker även jag att det är tråkigt att det är sista boken som kommer. Tycker faktiskt att hennes skrivsätt har blivit bara bättre och bättre med åren.

  3. Elisabeth George tog även jag med! Jag lånade en bok i den serien häromdagen, mest för att se om det håller än. Jag gillade ju alla hennes andra. Jungstedt hade jag kunnat ta med, läst ca 6 böcker i den serien men sedan tappat den helt. Carin Gerhardsen ser jag verkligen framemot, även om det är den sista i Hammarbyserien vilket ju är vemodigt.

  4. Har läst alla (utom What Came Before He Shot You) av George, men Just One Evil Act blev spiken i kistan. Inga fler där! I alla fall inte på länge!
    Jungstedts funderade jag på att ge upp, men den senaste tyckte jag kravlade sig upp lite. Jag har läst en sågning av hennes senaste så jag vet inte om jag ska ge mig på den!
    Marklunds serie har jag gett upp, men Gerhardsens tycker jag fortfarande funkar.

  5. Elizabeth Georges böcker skulle jag nog kunna tänka mig att läsa samtliga, men det har blivit en del överhopp där av de allra tidigaste i serien. Marklund o Gerhardsen funkade inte att läsa för mig.

  6. Har lagt ner George och Marklund. Jungstedt var det längesen jag läste, men hon är inte otänkbar att plocka upp igen. Gerhardsen gillar jag fortfarande, men det kanske är bra att hon slutar serien med flaggan i topp 🙂

  7. Jag läste den första delen om Hammarbypolisen i år och tyckte den var riktigt bra. Har tänkt läsa resten av serien också. Lagom är bäst 🙂 Trevlig helg!

Kommentera

