11 Bokfrågor

Jag sliter med Himlakroppar av Eleanor Catton (1100 sidor) och i väntan på att den ska bli utläst blir det brist på recensioner. Bra då att det finns enkäter. Den här har jag hittat hos Monika och Lotten.

1. Vilka är de fem författare du har flest böcker av i bokhyllan?
Jag har inte räknat dem men här är en uppskattning:

  1. Jan Mårtenson
  2. Anna Jansson
  3. Elizabeth George
  4. Peter Robinson
  5. Mari Jungstedt

2. Vilka fem författare av de du har i bokhyllan uppskattar du mest?
Svår fråga. Sharon Bolton, Kate Morton och Kristina Ohlsson är tre favoriter. Jag skulle ha kunnat räkna upp många fler.

3. Senast köpta inbundna bok? 

Recensionsexemplaren har jag ju inte köpt själv, och i så fall är nog Kristina Sandbergs Liv till varje pris mitt senaste egna köp.

4. Senast köpta pocketbok?
Den fallande detektiven av Christoffer Carlsson och Minns mig som en ängel av Kristina Appelqvist.

5. Favoritgenre?
Deckare och historiskt (både fakta och roman).

6. Ultimata längden på en bok?
300-400 sidor. Det beror på boken, även uppemot 500 sidor kan vara ok om man verkligen har något att fylla dem med.

7. Köpa eller låna böcker?
Köpa.

8. Inbundet, pocket eller e-böcker? 
Alla tre. Hellre fysiska böcker än e-böcker. Köper jag själv blir det mest pocket av hänsyn till plånboken.

9. När på dygnet läser du helst?
Eftermiddag och kväll är nog den tid det blir mest läst.

10. Tre böcker du inte läst än men som du ser fram emot?
Tre är inte mycket… Liv efter liv av Kate Atkinson, Vår egen lilla hemlighet av Ninni Schulman och Den stumma flickan av Hjorth Rosenfeldt som har blivit liggande länge trots att jag velat läsa den sen den kom innanför dörren.

11. Vilken bok har du läst flest gånger i ditt liv?

Vet inte exakt, men Trollkarlens hatt av Tove Jansson och Ture Sventon i Stockholm av Åke Holmberg har jag läst många gånger. Numera läser jag nästan aldrig om en bok.

7 comments

Kommentera

