Top Ten Tuesday

toptentuesday

Veckans tema: Book Related Problems I Have (could be serious or fun!). Problem? Det mesta med böcker är väl positivt? Men visst finns det en del problem också. Listan blir en blandning av de mer seriösa och de man får ta med en klackspark.

  1. Utrymmet. Böcker är skrymmande. Bokhyllorna drabbas lätt av översvämning. Man vill inte skiljas från en enda. Var gör man då av dem till sist?
  2. Det är ganska jobbigt att städa alla bokhyllor, men dammigt blir det ju.
  3. Mina armar domnar om jag ligger i sängen och läser en alltför tung bok. Då är det dags att ta en paus.
  4. Jag köper på mig fler böcker än jag hinner läsa.
  5. Ibland ber jag också om fler recensionsexemplar än jag hinner läsa eftersom jag är en tidsoptimist. Sedan drabbas jag såklart av samvetskval gentemot de generösa givarna. Just nu är jag dock i ganska bra fas.
  6. Jag borde ju vara ute och röra på mig mer istället för att sitta stilla med en bok. Det här med sport har dock aldrig varit min grej riktigt.
  7. Jag påbörjar gärna serier men det kan dröja innan jag läser klart dem. (T ex är jag duktig på att bara läsa den första delen i en trilogi.)
  8. Jag är svag för nya böcker och då hamnar gärna de äldre i glömska och känns inte längre attraktiva att läsa. En dålig vana.
  9. Jag tycker det är irriterande att inte ha delarna i en serie i samma format. Om jag nu har flera böcker i t ex pocket och så hamnar det en inbunden någonstans mitt i blir det inte snyggt i bokhyllan. Ännu värre om jag har t ex del ett som e-bok och sedan del två som fysisk bok. Det skapar förvirring i min bokhylla!
  10. Jag sorterar mina böcker enligt ett helt eget system som ingen annan kan förstå sig på verkar det som. Om någon frågar efter en bok och jag helt pedagogiskt talar om exakt var den står kan de lik förbaskat inte hitta den…
13 reaktioner på ”Top Ten Tuesday

  1. Sitter bara och småler när jag läser. Känner igen mig på de flesta av dina punkter, förutom det där med träning. Tränade massor förr, men numera vill tydligen inte mina muskler och leder att det skall bli så mycket längre 😦

  2. Dörrar på bokhyllorna är ett tips, det är bland det bästa jag gjort 🙂 Olika format bryr jag mig inte om så mycket, såvida det inte är e-bok/pappersbok, då blir jag irriterad.

  3. Marie

    Åh, så glad jag blir över att det finns de som har samma (kära) problem som jag har. Överfulla bokhyllor, för lite tid till att läsa, ständigt dåligt ”tränings”-samvete…. Däremot försöker jag envisas med att läsa s k ”serier”, men kan försäkra att de ofta förändras över tid och när de vattnas ur och blir sämre, då tröttnar jag. Många gånger önskar man att författare hållit sig till att skriva just tre böcker…

Kommentera

