Tematrio – historiskt

Idag skriver Lyran så här om tematrion: Jag har snöat in lite på historiska romaner och TV-dokumentärer om historiska personer. Vill därför passa på att få lite tips av er. Berätta om tre bra historiska romaner eller filmer!

Ett riktigt roligt tema tycker jag eftersom historia i alla dess former tillhör favoritintressena.

  1. Elisabet Nemert är en favoritförfattare när det kommer till historiska romaner. Hon har bland annat skrivit Ljusets dotter och Röd måne. Senaste boken är en del i Historiska Medias serie Släkten och heter Ringens gåta. Den har jag dock inte läst än.
  2. Philippa Gregory är en annan favorit som tar oss med till Tudortidens England och till stridens hetta under Rosornas krig. Den vita drottningen, Den röda drottningen och Den blå hertiginnan heter böckerna i den senaste trilogin.
  3. Maria Gustavsdotter har skrivit en rad historiska romaner. Hon är aktuell med sprillans nya boken Katarinas bok, andra delen i en serie. Den första delen, Ulrikas bok, kommer snart som pocket och i dessa får vi följa en prästfamilj på västkusten vid 1600-talets mitt.

Får jag nämna några bubblare? Anna Laestadius Larssons böcker Barnbruden och Pottungen om drottning Hedvig Elisabet Charlotta, Andrew Taylors Det blödande hjärtat, Ann Moores trilogi om Gracelin O’Malley, Conn Iggulden, Ken Follett och Tamara McKinley.

9789137140339_200_rod-mane 9789175450636_200_katarinas-bok 9789174750959_200_den-roda-drottningen_pocket

15 comments

  1. Philippa Gregory har jag varit sugen på länge. Höll på att köpa ett par böcker av henne på förra årets bokrea men det blev inte så. Men vill gärna läsa hennes böcker så det blir till att skaffa dem.

  2. Nemert har jag inte läst, men hennes namn är bekant. Philippa Gregory har jag läst någon bok av och jag har för mig att jag tyckte den var helt ok. Historiska romaner är ju inte något jag brukar kasta mig över. 🙂

  3. Har läst några av de första två författarna, böcker av Maria Gustavsdotter finns väntande på läslistan! En Ann Moore från loppis står i bokhyllan oläst – blev mer motiverad att läsa den nu. 🙂

Kommentera

