Bokbloggsjerka 30 jan-2 feb

Idag skriver Annika så här: Ewa K skrev för en tid sedan ett inlägg om upprepningar. Vad tycker du, fungerar upprepningar eller ser du helst att de lyser med sin frånvaro?

Det blir ett kort svar idag eftersom jag tycker att det varierar från fall till fall. Ibland är det okej, och det är nog väldigt svårt att skriva en bok utan att i viss mån upprepa sig eller komma tillbaka till en viss fråga eller ett ämne. Var går då gränsen för om det blir tjatigt? Ja, det måste man ta ställning till för varje bok man läser och var gränsen går är nog en fråga om vad den individuella läsaren tycker. Generellt ska nog en författare akta sig för att upprepa sig för mycket, men exakt vad man kan komma undan med beror nog mycket på boken i övrigt.

Bloggen riktigare.com kör en serie intervjuer med bokbloggare just nu. Idag är det min tur så kika in om ni vill läsa intervjun med mig och min bibliotekschef (katten). 🙂

21 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 30 jan-2 feb

  1. Ibland behövs nog upprepningarna. Jag tycker det är bra med en liten återblick om man ska fortsätta att läsa en bok i en serie, är så lätt att man glömmer bort en del 🙂

  2. Förstår nu att frågan gick att tolka på alla möjliga sätt och naturligtvis beror det ju på vilken typ av upprepning det är. Vissa är ju bara snygga 🙂

  3. Märker jag att det är en upprepning så är det en för mycket. Jag gillar det inte, jag känner mig underskattad som läsare. Ska genast in och kika på intervjun 🙂

  4. Är det en upprepning som gör att handlingen går framåt, typ som en tillbakablick på en tidigare händelse i boken, kan det nog vara okej.
    Tycker det är bättre att lita på att läsaren har ett minne, för oftast blir det tjatigt.

  5. Jag börjar mer och mer luta emot att det handlar om övning och skicklighet när en författare förstår hur man upprepar sig obemärkt. Oj, det lät krystat men jag hoppas att du förstår vad jag menar 🙂

Kommentera

