Vårlängtan – en enkät

Visst börjar man väl längta efter våren nu i alla fall? Det gör i alla fall talgoxarna där jag bor, de sjunger nämligen vårsånger idag, och det är första gången för i år jag har hört dem göra det. Antagligen beror det nog på att det är plusgrader och töväder, den stackars mesen kan ju inte veta att almanackan bara skriver januari än. Jag har i alla fall satt ihop en liten boklig enkät i väntan på våren. Den fokuserar främst på den svenska utgivningen av böcker och på den tidigare delen av våren.

1. Vilket vårtecken längtar du mest efter?

Egentligen är det en kombination av många olika vårtecken som gör att vårkänslan infinner sig. Men när man ser den första tussilagon eller blåsippan brukar vara lite speciellt.

2. Ett annat säkert vårtecken är när bokrean startar i slutet av februari. Har du någon särskild bok som du hoppas ska finnas till fyndpris på årets rea?

Framförallt hoppas jag på att jag ska slippa känna mig lurad om de rear böcker som jag köpt till fullpris men ännu inte läst… Men jag hoppas kunna hitta några fina historieböcker. Man brukar kunna fynda sådana och det är en typ av bok som jag gärna vill äga i inbundet format eftersom de ofta innehåller bildmaterial och dessutom är böcker man kan komma tillbaka och läsa igen och igen på ett annat sätt än romaner.

3. Våren bjuder också på många nya böcker. Är det någon/några som du längtar extra mycket efter?

I februari kommer Dött vatten av Ann Cleeves, men så har jag läst mig till att Bonnier Pocket ger ut den som pocket redan i juni så kanske stillar jag mig ett tag till. I mars kommer Anna Jansson med nytt, Alla kan se dig heter den och den vill jag gärna läsa. Än skyddar natten av Anna Lihammer, I vargavinterns land av Cecilia Ekbäck, Grottmannen av Jörn Lier Horst och Skymningsporten av Jeanette Winterson utkommer också i mars och väcker mitt läsintresse. I april kommer Vår egen lilla hemlighet av Ninni Schulman och Mios blues av Kristina Ohlsson och det är två av de böcker jag längtar allra mest efter.

9789100138639_200_dott-vatten 9789146225003_200_skymningsporten 9789164204486_200_mios-blues 9789137144061_200_var-egen-lilla-hemlighet

4. Finns det någon författare du önskar (men inte vet om det är aktuellt) ska komma med en ny bok/ uppföljare i vår eller senare under året?

Det finns många som kommer med nytt på svenska senare i vår som man kan glädjas åt, Jussi Adler-Olsen – Den gränslöse (maj), Stephen King – Mr Mercedes (maj), Simona Ahrnstedt – En enda hemlighet (maj), Carin Gerhardsen – Falleri, fallera, falleralla (maj), Jo Nesbö – Blod på snö (maj), Liza Marklund – Järnblod (juni), Sofie Sarenbrant – Avdelning 73 (april), Kallentoft & Lutteman – Leon (juni), Sarah Waters – Hyresgästerna (april)… För att nämna några. Mer om det i ett senare inlägg.

Några som jag verkligen väntar på ska komma med nya böcker men inte har en aning om när det kan tänkas bli är Åsa Larsson, Leif GW Persson, Ann Rosman, Peter May och Viveca Sten. Sharon Bolton kommer med nytt på engelska i vår och jag hoppas den översätts till hösten.

5. Många tycker det är roligt att uppdatera garderoben när våren kommer med t ex en ny jacka eller nya skor. Är du på jakt efter något särskilt vårplagg?

Ett par nya jeans är aldrig fel, och kanske ett par tunnare skor.

6. Finns det någon särskild debutant du ser fram extra mycket emot att läsa i vår, eller alternativt någon författare som för första gången översatts till svenska?

Jag är nyfiken på Lycke av Mikaela Bley, Kvinnan på tåget av Paula Hawkins, Du av Caroline Kepnes och Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty. Men kanske mest av allt I vargavinterns land av Cecilia Ekbäck som jag även nämnde ovan.

9789187783432_200_kvinnan-pa-taget 9789146226048_200_vargavinter 9789174613490_200_lycke 9789100141417_200_oppnas-i-handelse-av-min-dod

7. Det kommer också många nya pocketböcker i vår. Är det några särskilda titlar du har väntat på ska komma i pocket?

Eldhärjad av Tamara McKinley (feb), Nattfilm av Marisha Pessl (feb) och Pottungen av Anna Laestadius Larsson (mars) har jag väntat på.

8. Sist men inte minst, det är ju inte vår än och även vintern har ju sina positiva sidor. Berätta vad du tycker är bäst med vintern!

Att man får mycket lästid när det är mörkt ute och man ändå måste kura inomhus tycker jag är en sak man kan kalla positiv. Snön är inte odelat positiv men den är vacker att se på och gör att det blir ljusare ute. En riktigt vacker, kall vinterdag med strålande sol och klarblå himmel är inte så dumt. Semlor tillhör också vinterns bättre tillbehör. OLYMPUS DIGITAL CAMERADet vore roligt om fler ville svara på frågorna i enkäten. Om ni gör den är det trevligt om ni länkar tillbaka till Johannas deckarhörna. Jag tänkte tagga några att göra den, men alla som vill får naturligtvis svara på enkäten. De taggade är:

Lottens bokbloggMias bokhörnaC.R.M. NilssonVargnatts bokhyllaMidnatts tankarBokföring enligt MonikaRomeoandjuliet – och dagarna går…

När ni har gjort enkäten, tagga några nya och skicka den vidare!

 

20 reaktioner på ”Vårlängtan – en enkät

  1. Pingback: En smakebit på söndag | Johannas deckarhörna

  2. Pingback: Taggar 2015 #2: Vårenkät – Kajsas bokblogg

  3. Pingback: Vårlängtan – en enkät | Lottens Bokblogg

Kommentera

