Uncategorized

Ta kontroll över bokhyllan

Anna på bloggen Fantastiska berättelser har tagit initiativ till en tävling som går ut på att läsa hyllvärmare, det vill säga böcker som stått ett tag i bokhyllan, under februari månad. Det verkar vara många som har en tendens att samla på sig böcker, och jag är en av dem. För att ge poäng i Annas tävling får boken inte vara inköpt senare än i december 2014. Poängen fördelas med hjälp av procent och det handlar därför inte om att läsa flest böcker utan att läsa störst andel hyllvärmare av det totala antalet lästa böcker under februari. Allt om regler och hur man anmäler sig hittar ni hos Fantastiska berättelser. Jag tycker verkligen ni ska anmäla er nu direkt!

Jag vill såklart vara med i tävlingen, dels för att jag behöver ta kontroll över min bokhylla och dels för att det finns en fin vinst att sukta efter – ett presentkort på Adlibris. Jag har också rensat bokhyllan och gjort mig av med en hög böcker som jag troligtvis ändå aldrig skulle ha läst som ett led i det här med att få lite bättre kontroll.

Jag har funderat på vilka böcker jag ska välja att läsa under tävlingen och bestämt mig för att koncentrera mig på en lista bestående av åtta böcker i första hand. Skulle jag hinna läsa dem och det finns utrymme för fler så väljer jag något ur bokhyllan, det finns att ta av. Rapport kommer i slutet av månaden, men recensionerna kommer allteftersom under februari.

På denna något suddiga bild syns de böcker jag har tänkt läsa:

DSC_0225

  • Om du får det här brevet – Sarah Blake
  • Det femte vittnet – Michael Connelly
  • Livet efter dig – Jojo Moyes
  • Vila i frid – Sofie Sarenbrant
  • Märkta för livet – Emelie Schepp
  • Jordstorm – Mons Kallentoft
  • Sonen – Jo Nesbö
  • Himlakroppar – Eleanor Catton
6 thoughts on “Ta kontroll över bokhyllan

Kommentera

