Uncategorized

Outtalat av Sarah Rees Brennan

Outtalat (inbunden)

Text hämtad från Bokus: Kami Glass är förälskad i någon hon aldrig har träffat en kille som resten av världen tror är påhittad. Det har gjort henne till en outsider i den sömniga engelska småstaden Sorry-in-the-vale. Men Kami beklagar sig inte. Hon driver skolans tidning och håller sig mest för sig själv tills obehagliga saker börjar hända.
Skrik har hörts i skogen och i mörkret. Den övergivna herrgården på kullen som tornar upp sig utanför staden har tänts upp för första gången på tio år. Familjen Lynburn, som styrde Sorry-in-the-vale en generation tidigare, har plötsligt återvänt.
När Kami börjar gräva i historien för tidningens räkning, upptäcker hon att staden hon älskat i hela sitt liv har dolt en rad hemligheter inklusive ett mord och att killen i hennes huvud mycket väl kan vara nyckeln till alltihop.
Killen som alla trodde var en fantasi kan visa sig finnas på riktigt. Han kan också vara farlig

SARAH REES BRENNAN är en irländsk författare bosatt i Dublin. Outtalat är den första delen i Lynburn Legacy-trilogin, som har lockat till sig en stor och hängiven läsekrets. Sarah Rees Brennan har även en populär blogg på mistful.livejournal.com.



Ungdomsromaner är inte något jag brukar läsa och har egentligen aldrig gjort, inte ens när jag själv var tonåring. Men när jag hörde talas om Outtalat blev jag nyfiken – den verkade innehålla en hel del ingredienser som tilltalar mig, ett mord, ett gammalt gods, ett mysterium och dessutom utspelar sig allt detta på Irland. Jag hade riktigt höga förväntningar på boken.

Tyvärr inser jag att det är väldigt mycket typisk ungdomsroman över den här boken och det yttrar sig på en rad sätt som jag inte alls uppskattar. I mitt tycke blir det tramsigt att följa Kamis naiva tankar och kompisen Angelas självupptagenhet. Att Kami dessutom har en hemlig vän hon talar med går mig på nerverna.

Men jag inser samtidigt att det inte är boken det är fel på utan att jag är helt fel målgrupp för den här typen av berättelse. Dels är jag ovan att läsa ungdomsböcker och det gör kanske att jag irriterar mig på språk och tankegångar som inom den genren är den rådande normen. Skulle jag ha betygsatt boken helt efter mitt eget tycke och smak hade det endast blivit två poäng av fem möjliga, men det känns orättvist eftersom jag tror att många andra kommer att uppskatta den. Därför väljer jag att ge boken ett något högre och mera objektivt betyg.

Tack till Modernista för recensionsexemplaret!

Betyg 3- av 5

3 thoughts on “Outtalat av Sarah Rees Brennan

Kommentera

