Tematrio: Deckare

Den här veckan önskar sig Lyran tips på nya deckarförfattare eftersom det är en genre hon inte läser så mycket av. Själv känner jag att det helt klart är mitt rätta element och bidrar gärna med tips. Självklart är tipsen riktade till alla läsare där ute, men idag är de också speciellt tillägnade Lyran.

Det finns ju så många olika typer av deckare och jag har valt att tipsa om tre böcker som jag tror passar även den som vanligtvis mest läser romaner. De har alla tre det gemensamt att det ligger mycket eftertanke bakom berättelsen och att viljan finns från författarens sida att berätta något mer än en kriminalgåta. Det gör dem till både  intressant och lärorik läsning samtidigt som det är spännande. Ett riktigt bra koncept tycker jag!

  1. Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson – Yngsjömordet skildrat i romanform. Caroline Eriksson fångar det psykologiska spelet mellan den dominanta svärmodern, den oskuldsfulla Hanna och den veke sonen/maken mästerligt. En verkligt stark berättelse som är så mycket mera än en kriminalroman. Den bästa svenska boken jag läste 2014 – recensionen finns här.
  2. Medan mörkret faller av Anna Lihammer – 1930-tal. Det sker ett mord vid rasbiologiska institutet i Uppsala. En kriminalroman som skildrar tidsandan mycket bra och där det finns starka paralleller att funder över till dagens samhälle. Samtidigt är den normbrytande då en kvinna tillåts ta plats i männens värld.
  3. Låt mig ta din hand av Tove Alsterdal – En vemodig och finstämd berättelse med rötter i diktaturens Argentina. Alsterdal fångar människorna på ett väldigt fint sätt, men det finns också både ensamhet och utsatthet som gjorde boken till en stark läsupplevelse.

Bubblare: Lyran skriver att hon gillar Peter Mays Svarthuset. Det gjorde ju även jag och många andra med oss, och därför kan jag inte låta bli att nämna uppföljaren Lewismannen som nästan var ännu bättre. Till er som inte har läst någon av dem kan jag verkligen rekommendera att ni gör det!

16 reaktioner på ”Tematrio: Deckare

  1. Djävulen hjälpte mig tyckte jag var helt ok, ska läsa Erikssons nästa. Den handlar också om ett verkligt fall. Och Alsterdal verkar intressant. Däremot tyckte jag inte om Lihammers bok, jag tyckte historieberättandet gick ut över och hängde inte ihop med deckarintrigen.

Kommentera

