Motsatser i bokhyllan

Hittade den här taggen hos Vargnatts bokhylla och tänkte att jag skulle svara på den:

1. Den bok som funnits längst i din samling/ Den nyaste bok du köpt.

Från islossning till kungarike, första delen i Herman Lindqvists serie om Sveriges historia var en av de första böckerna jag köpte själv – och också ett av mina första bokreafynd. De allra nyaste i bokhyllan är Den fallande detektiven av Christoffer Carlsson och Minns mig som en ängel av Kristina Appelqvist – två rykande färska pocketböcker som landade i postlådan häromdagen.


2. En billig bok/ En dyr bok.

De flesta pocketböcker är ju ganska billiga, Hittebarnet och Tigerkvinnan av Katerina Janouch köpte jag till kampanjpris för 29 kr/st. Brobyggarna av Jan Guillou köpte jag i en bokhandel för 249 kr. Ganska dyrt.


3. En bok med en manlig huvudperson/ En bok med en kvinnlig huvudperson.

Marconi park av Åke Edwardson  – kommissarie Erik Winter är huvudperson och Blonde av Joyce Carol Oates – Marilyn Monroe är huvudperson. Båda är dock olästa ännu.


4. En bok du läste snabbt/ En bok som tog länge att läsa.

Nyss utlästa En mörkare himmel av Jungstedt & Eliassen gick väldigt snabbt att läsa. Aldermanns arvinge av Gabriella Håkansson tog desto längre tid.


5. Ett snyggt omslag/ Ett fult omslag.

9789100138004_200_med-sina-lappars-svalka 9789174294002_200_de-oonskade_pocket

Omslaget till Kallifatides bok gillar jag. Omslaget till De Oönskade tycker jag däremot är ganska fult.


6. En svensk bok/ En utländsk bok

Lejontämjaren av Camilla Läckberg får representera Sverige idag och Himlakroppar av Eleanor Catton den utländska skönlitteraturen.


7. En tunn bok/ En tjock bok.

Carmen och döden av Karin Fossum är en riktig tunnis medan Sanningen om fallet Harry Quebert av Joël Dicker är något av en tegelsten.


8. En skönlitterär bok/ En fakta bok.

Åren i Paris av Paula McLain bygger på verkliga händelser delvis men är en roman, Stalin – den röde tsaren och hans hov av Simon Sebag Montefiore är däremot en renodlad faktabok.


9. En romantisk bok/ En spännande bok.

Tango för vilsna själar av Lucy Dillon är en riktig feelgoodbok medan Flickoffret av James Oswald är riktigt spännande. Jag läser i båda just nu.


10. En bok som gjorde dig glad/ En bok som gjorde dig ledsen.

Rör inte mitt mord! av Lars Forsberg var en ganska dråplig historia som fick mig att skratta medan Låt mig ta din hand av Tove Alsterdal var en ganska tungsint berättelse som gjorde mig lite nedstämd.

5 comments

Kommentera

