Bokbloggsjerka 16-19 januari

Dags för veckans bokbloggsjerka. Förra fredagen var det tv-serier som stod i fokus och eftersom jag verkligen har noll koll på det området valde jag att stå över. Men idag är det återigen fokus på läsande och böcker. Så här ser Annikas och Lottens fråga ut:

När började du läsa och varför fortsatte du att läsa så mycket som du gör?

Det började med att mamma och morfar läste väldigt mycket för mig när jag var liten. Jag kunde läsa redan innan jag började skolan och när det väl begav sig blev skolbiblioteket en populär plats. När jag var ca 8 år slukade jag alla böcker jag kom över om Ture Sventon – deckare redan då alltså! När jag var 11 år såg jag en film om storfurstinnan Anastasia och mitt intresse för historia var väckt. Jag började ”forska” om kungar och drottningar i gamla uppslagsverk som min farmor hade (de nya är värdelösa, där står ingenting, och detta var före Wikipedias tid). Snart insåg jag att jag behövde tjockare böcker om flydda tider för att få reda på mer och på den vägen var det. Detta ledde vidare till att jag upptäckte historiska romaner och jag minns att jag slukade hela serien om Arn under ett sportlov i högstadier. Min mamma är en inbiten deckarfantast som snart föreslog att jag skulle låna något ur hennes hylla. Sedan har mitt läsande bara ökat och breddats till många andra genrer. Förkärleken för deckare och historia finns dock kvar. Läsningen är både avkopplande och berikande både i form av vidgade perspektiv och kunskap. Inte konstigt att jag fortsatte alltså.

Trevlig helg alla läsare!

27 comments

  1. Jag har för mig att jag kunde läsa lite grann innan jag började skolan. Speciellt min mamma läser mycket och jag antar att jag inspirerades av henne. Jag minns också att jag fick läsa ur min mormors läsebok som hon hade när hon började skolan 🙂

  2. Agaton Sax har jag något svagt minne av att ha läst när jag var yngre och även så klart Kitty och Bröderna Hardy och Fem böckerna så man började tidigt med deckare 🙂

  3. Började också före skolan och det är klart, har man lätt för något så blir det ju naturligare att man fortsätter på sätt och vis. Jag tycker ibland synd om dem som kämpar med läsningen och därmed inte har samma möjlighet till alla fantastiska böcker som vi. Vi kan skatta oss lyckliga 🙂

  4. Ture Sventon kom jag i kontakt med först när jag flyttade till Sverige och när jag väl hittat dem så läste jag alla så fort som möjligt trots att jag egentligen var lite för ”gammal” för dem.

  5. Min mamma är den som stod bakom mitt läsande. Men även min mormor och morfar. Under de sista åren mamma levde åkte vi ofta tillsammans till bokhandeln och köpte böcker. Sedan lånade vi av varandra.

  6. Jag började läsa när jag började skolan, men min lillasyster som är fyra år yngre lärde sig läsa och skriva när jag gjorde läxor, så hon fick tillbringa sitt första skolår på skolbiblioteket. Upptäckte fort att ord och läsning var helt fantastiskt och den känslan sitter kvar än idag.

  7. Vilken härlig ”läsutveckling” från Ture Sventon till historiska böcker. Jag hade en kort period då jag läste historiska böcker, främst av Olov Svedelid, men sen dess har det varit en genre jag haft svårt att fastna för. Facklitteratur om historia och historia som skolämne har jag alltid upplevt som tråkigt. 🙂

  8. Det är många som, precis som du och jag, beskriver att kombinationen läsa tidigt och god tillgång till böcker är nått som gör att intresset håller i sig!

Kommentera

