Uncategorized

Utmaningar 2015

Jag har bestämt mig för att ta mig an tre utmaningar 2015. Önska mig lycka till då jag är dålig på sånt. Men jag tänker inte ta det på alltför blodigt allvar utan mer som en kul grej. Resultatet blir som det blir och lyckas jag kan jag känna mig nöjd. Om ni vill följa mina utmaning har de en egen sida här på bloggen som ni hittar länk till längst upp.


Hyllvärmarutmaningen

En utmaning som går ut på att läsa böcker som stått länge i bokhyllan. Målet är att läsa minst 10 av böckerna på listan nedan under året. Jag väljer mellan dessa:

  • Morgon i Jenin – Susan Abulhawa
  • Andarnas hus – Isabel Allende
  • I tystnaden begravt – Tove Alsterdal
  • Stål – Silvia Avallone
  • Om du får det här brevet – Sarah Blake
  • Svindlande höjder – Emily Brontë
  • Little Bee – Chris Cleave
  • Hundar, hus och hjärtats längtan – Lucy Dillon
  • Möt mig i Estepona – Åke Edwardson
  • Grand Final i skojarbranschen – Kerstin Ekman
  • Livläkarens besök – Per Olov Enquist
  • Hotellet i hörnet av Bitter och Ljuv – Jamie Ford
  • Nattvägen – Kristin Hannah
  • Himmelsdalen – Marie Hermansson
  • Döden i Montmartre – Claude Izner
  • Mississippi av Hilary Jordan
  • Den sista goda människan – A J Kazinski
  • Vi tolererar inga förlorare – Britt-Marie Mattsson
  • För mycket lycka – Alice Munro
  • Styckerskan från Lilla Burma – Håkan Nesser
  • Fallvatten – Mikael Niemi
  • Fallen – Joyce Carol Oates
  • Drömhjärta – Cecilia Samartin
  • Boel och Oscar – Josefine Sundström
  • Artighetsreglerna – Amor Towles
  • Om inte nu så när – Annika Thor
  • Än finns det hopp – Karin Wahlberg
  • Den nakne ambassadören – Magnus Zaar

Boktolva 2015

En utmaning som går ut på att hitta nya författarskap. Det är Enligt O som är upphovskvinna till utmaningen. Målet är att läsa minst tolv nya författare och jag väljer från namnen nedan. Kulturkollo håller också i en utmaning som tjänar till att vidga sina kulturella vyer. Kanske kan man säga att jag slår två flugor i en smäll eftersom det inte finns många deckarförfattare på min lista utan författare till helt andra typer av böcker.

  • Katarina Bivald
  • Lena Einhorn
  • Mo Hayder
  • Emelie Schepp
  • Erin Kelly
  • Set Mattsson
  • Eleanor Catton
  • Annika Estassy
  • Diana Gabaldon
  • Khaled Hosseini
  • Anneli Jordahl
  • Elin Olofsson
  • Charlotte Rogan
  • Donna Tartt
  • Kristina Sandberg
  • Kjell Westö
  • Helena von Zweigbergk
  • Christina Stielli
  • Sara Lövestam
  • Thomas Eriksson

Spänningsutmaningen 2015

Mias Bokhörna har en rolig och ganska enkel utmaning som går ut på att man läser en deckare eller spänningsroman varje månad. Man behöver inte bestämma på förhand vilken. Sedan länkar man i slutet av månaden till sin recension av boken i ett inlägg på Mias sida och kan därefter klicka sig vidare till andra bokbloggares spänningsläsning. Anmäler sig eller läser mer om utmaningen gör man här. Detta är utan tvekan den utmaning jag kommer ha lättast att klara av.

15 thoughts on “Utmaningar 2015

  1. I hyllvärmare listan tror jag att du kommer tokgilla nr 1&3. Andarnas hus var en magisk läsning och jag läste den flera gånger när det begav sig. Osäker på hur jag skulle uppfatta den idag. Little Bee var också en upplevelse, har dock ff inte bestämt mig för vad jag tycker om den ett år senare men en upplevelse är den oavsett.
    Gott nytt läsår!

  2. Hyllvärmarutmaning borde jag ha men sist jag hade det så kändes det bara begränsande. Boktolva brukar vara kul och jag ser att du har några av mina favoritförfattare på den, så det ska bli spännande att se vad du tycker. Lycka till!

    1. Jag hoppas att kunna använda hyllvärmarutmaningen som en pepp för att läsa dessa böcker men tar den inte för allvarligt. Det som blir läst blir läst helt enkelt. 2014 blev det ju inte en enda men jag hoppas bli lite duktigare i år 😉

  3. Lycka till 🙂 jag kommer att ta del av en del utmaningar med men det får inte bli för invecklat, det ska ju vara roligt att läsa 🙂 Passar på att önska dig ett Gott Nytt År 🙂

  4. Många bra hyllvärmare där 🙂
    Lucy Dillons och Hilary Jordans bra. Hermanssons, Kazinskis och Niemis riktigt bra!
    Av boktolvan tycker jag du ska testa Mo Hayder, Diana Gabaldon och Thomas Eriksson (speciellt den sistnämnda, superbra!). Dom andra är det mest okända för mig, kanske jag också skulle ta och vidga mina vyer med några namn därifrån.
    p.s. du ”känner” mig som rosereflections på instagram 🙂

Kommentera

