Bokbloggsjerka 12-15 december

Dags för Annikas bokbloggsjerka och svaret kom inte så snabbt som önskat då Telias internet strulat. Just nu funkar det i alla fall och här är veckans fråga:
Veckans fråga kommer från Mia: Är tre ett dåligt betyg? (Gäller betygskalan 1-5. Sortera in trean på motsvarande plats om du använder en annan typ av poängsättning)

Jag tycker inte att tre är ett dåligt betyg. Sätter jag en trea tycker jag boken är helt ok men ingen riktig fullträff. Det kan även bero på att boken inte riktigt passade mig. Tittar man på de betyg jag sätter är det ovanligt att en bok får lägre betyg än tre. Det beror på att jag sällan läser böcker jag inte tror jag kommer gilla alls och även att utgivningens kvalité över lag är god. Det skrivs helt enkelt för mycket bra för att det som är dåligt ska ha någon chans att bli utgivet, och därför är det sällsynt att man råkar på någon riktigt hemsk bok.

Trevlig helg och ett mysigt Luciafirande önskar jag er!

23 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 12-15 december

  1. Känner igen det där om att böcker som upplevs få lägre betyg än tre är ganska sällsynta. Väljer oftast böcker som lockar mig själv och då brukar man ju nästan alltid tycka om dessa (åtminstone något). Ha en trevlig helg du oxå! 🙂

  2. Jag tycker nog det finns en hel del som är dåligt. Nu läser jag som tur är så mycket att jag kan min smak och vet vad som passar just mig, så det är sällan jag blir riktigt besviken. Tre är nog överlag bra, tror de flesta hamnar där förutom de som man själv gillar lite extra och det handlar ofta om smak.

  3. Jag har stött på böcker som är både 1:or och 2:or kopplat till min lässmak. Men några av de som jag tyckt varit 1:or är det andra som hyllat, så mina 1:or speglar nog inte något kring om boken blivit utgiven eller inte.

  4. Nu när jag jerkar runt har det slagit mig att jag nog inte har satt lägre betyg än trea på de böcker som får betyg. Men jag har läst och även skrivit om en del böcker som jag skulle ha kunnat gett det betyget om jag använt sifferbetyg då. Jag skriver nog oftare om böcker som jag gillar än de som inte tilltalar mig, för de böcker som inte alls faller mig i smaken läser jag oftast inte ut.

Kommentera

