Uncategorized

Månadssummering november 2014

November månad inleddes med ett rasande lästempo, men vid månades mitt gick jag in i tegelstensväggen – att läsa tre böcker samtidigt varav den ena 800 sidor, den andra 700 sidor och den tredje 600 sidor tjock var ingen bra idé – läslusten liksom stendog. Men, nu under månandens sista dagar blev det ett uppsving och trots att ingen av nämnda tegelstenar lästs ut så blev det ändå en helt ok mängd lästa böcker.

  1. Medici – Göran Hägg Betyg 4 av 5
  2. En mörk och förvriden flod – Sharon Bolton Betyg 5 av 5
  3. Gården – Simon Beckett Betyg 3 av 5
  4. Rosornas krig: Stormfågel – Conn Iggulden Betyg 4 av 5
  5. Monogrammorden – Sophie Hannah Betyg 3 av 5
  6. Sigrid – Johanne Hildebrandt Betyg 4 av 5
  7. De andras hus – Rhidian Brook Betyg 4 av 5
  8. Novell: Ser dig – Caroline L Jensen Betyg 5 av 5
  9. Novell: #nofilter – Helena Dahlgren Betyg 3 av 5
  10. Mary Jones historia – Elin Boardy Betyg 3 av 5
  11. Lång väg hem – Eva Dolan Betyg 4 av 5
  12. Bödeln – Pär Lagerkvist Betyg 4 av 5
  13. Möss och människor – John Steinbeck Betyg 4 av 5
  14. Den osynlige mannen från Salem – Christoffer Carlsson Betyg 4 av 5

Månandens bästa: Återigen är det Sharon Bolton som kniper månadens bästa. Denna gång med En mörk och förvriden flod, och nu längtar jag efter fler böcker av henne.

Månadens nedgradering: När jag hade läst klart Conn Igguldens bok Stormfågel gav jag den 4 av 5 i betyg. När det nu gått en tid inser jag att det var väl generöst – det hade nog räckt med en 3:a.

Månadens besvikelse: Gården av Simon Beckett var inte vad jag hade hoppats på. Monogrammorden av Sophie Hannah var också en ganska segdragen historia.

Månandens roman: De andras hus av Rhidian Brook var en riktigt angenäm läsupplevelse som jag verkligen vill tipsa om.

Månadens klassiker: Efter att bokbloggsjerkan hade haft nobelpristagare som tema blev jag inspirerad, och vips hade jag läst både Bödeln och Möss och människor. Båda positiva bekantskaper.

Månandens historiska: En roman, Sigrid av Johanne Hildebrandt, och en sakprosa, Medici av Göran Hägg. Båda riktigt bra!

Månandens utmaningar: Deltar numera bara i Mias spänningsutmaning. Hade föresatt mig att läsa Sonen av Nesbö i november, men så blev det nu inte. Jag får skjuta fram den till december och låta Boltons bok bli min spänningsläsning i november. Jag är verkligen kass på utmaningar…

December månads planering och förhoppningar: Jag önskar mig mycket lästid trots julstök, framför allt i jul och nyårshelgen. Jag fortsätter beta av mina många recex, en del med större tidsmässigt samvetskval än andra. Och så hoppas jag på fantastiska läsupplevelser och höga betyg såklart!

6 thoughts on “Månadssummering november 2014

Kommentera

