Uncategorized

20 snabba i höstmörkret

Det har varit några stressiga dagar nu på sista tiden och inte mycket har blivit läst. Men Enligt O vet precis vad vi bokbloggare behöver då, och har satt ihop en höstenkät med 20 frågor. Det alternativ jag väljer är markerat med fetstil.

Augustpriset eller Nobelpriset? Anledning: Det stavas glamour.

Malala Yousafzai eller Patrick Modiano? Modiano är säkert en trevlig prick, jag ska se till att läsa något av honom före 10 dec. Men som kvinna är Malala det självklara valet.

Hungerspelen eller Hobbit? Har inte sett/läst någon av dem men jag väljer Hobbit för jag gillade Sagan om ringen-filmerna (och böckerna).

Horace Engdahl eller Peter Englund? Peter är ju trots allt historiker… 😉

Snö eller regn? Snö, i måttliga mängder. Jag är ingen fantast men har tröttnat på de senaste veckornas gråväder och KRÄVER nu en förändring.

Lussekatter eller pepparkakor? Gillar båda men lussekatten smäller nog högst. (Jag måste nog baka snarast.)

Dystopi eller feelgood? Har inte läst en dystopibok i hela mitt liv och har inga planer på att göra det heller. Absolut INTE min genre.

Lars Kepler eller Camilla Läckberg? Båda. Kepler kan spänningen. Läckberg är ju deckardrottning.

Amaryllis eller hyacint? De är fantastiska båda två men jag är tyvärr allergisk och kan inte ha någon av dem.

Pappersbok eller e-bok? E-böcker är helt ok och jag läser ganska mycket av den varan. Men en riktig bok är alltid en riktig bok och då är den tryckt på papper.

Biografi eller memoar? Det är något med objektiviteten som skaver i mig när det gäller memoarer…

Mia Skäringer eller Lena Dunham? Är inte bekant med Dunham trots allt ståhej den senaste tiden.

Glögg eller julmust? Julmust alla gånger.

Fredrik Backman eller Lena Andersson? Lena och jag är inte på samma våglängd riktigt.

Tegelstenar eller tunnisar? Kan inte välja. Är svag för tegelstenar men det är variationen som gör det. Bara tegelstenar skulle bli för segt.

Film eller tv-serie? Ser sällan på film. Allra helst inte ny film. Ser inte på så mycket serier heller, men Downton Abbey och några andra favoriter fäller avgörandet.

Netflix eller HBO? Vet ej, jag har inte testat någon av dem.

En i taget eller slalomläsning? Borde hålla mig till en bok, men gör det sällan. Men det får inte bli för många olika samtidigt heller, för då blir det error.

Skratt eller gråt? I litteraturens värld vinner nog det sorgsna. Humorböcker brukar få känna på stark kritik från min sida.

Julafton eller nyårsafton? Jag älskar julen, och även advent. Det är en mysig tid. Trettondagen är fortfarande jul för mig och nyår mest något som slinker in där emellan.

10 thoughts on “20 snabba i höstmörkret

  1. Har också svårt för böcker som har som syfte att få mig att skratta, det blir nästan alltid krystat. Eller så har jag dålig humor. 🙂 Kul att läsa dina svar. Nu får jag ett skäl att ge mig ut och läsa bloggar.

Kommentera

