Bokbloggsjerka 21-24 november

Fredag igen och dags för jerka, veckans fråga lyder:

Varför läser du egentligen böcker?

En lite lurig fråga. Främst är det nog för att jag är nyfiken och vetgirig. Jag vill utmana min hjärna och även aktivera den. Jag vill veta nya saker och bekanta mig med miljöer, situationer och personer som är annorlunda jämfört med min egen tillvaro. Läsandet har verkligen ökat min förståelse för andra människor och deras känslor och dilemman. Sen kanske det är ett slags verklighetsflykt också eftersom det distraherar från den egna vardagen. Men i första hand är det min nyfikenhet som driver mig att ta del av andra världar och jag tror att det snarare ger insikt än att verka verklighetsfrånvändande.

Ska bli intressant att besöka Annika och läsa andras svar. Gör det du med!

Trevlig helg 🙂

40 comments

  1. Jag tror man blir mer empatisk när man läser, för när man läser inser man att det finns andra människor där ute i världen med helt andra tankar, värderingar och förutsättningar.

  2. Jag håller med om att snarare ger insikt än att man blir verklighetsfrånvänd. Det kan man kanske bli om man snöar in på ett specifikt ämne, typ en besatthet. Men det kan man ju bli utan att det har något med just böcker att göra.

    1. Ja, dataspel t ex kanske har en omvänd effekt mot böcker. Då kanske man lätt hamnar mer i spelets värld som är ganska långt ifrån den mänskliga. Böckerna speglar ju det mänskliga även om de är skrivna som fiktion.

  3. Håller med till fullo! Läsning kan verkligen ge kunskap, olika infallsvinklar och ökad förståelse för andra samtidigt som det är så underbart att försvinna in i olika genrer och världar. 🙂

  4. Nyfiken och vetgirig är två väldigt bra anledningar till varför man läser, jag kan bara hålla med dig! Och att utmana sig själv och hålla hjärnan aktiv är också de jättebra. Hela ditt svar var helt enkelt jättebra! =)

Kommentera

