En smakebit på söndag

ensmakebit

Varje söndag delar en rad bokbloggar med sig av sin läsning i form av smakbitar ut böcker. Titta in hos Flukten fra virkeligheten för att ta del av alla dessa litterära smakprov.

Min smakbit denna vecka kommer från Sanningen om fallet Harry Quebert av Joël Dicker. Det är en roman, men ett brott med dödlig utgång spelar en central roll. Mer om boken kan ni läsa här. Smakbiten är hämtad från sidan 27.

Händelsen inträffade torsdagen den 12 juni 2008. Jag hade hållit mig hemma på förmiddagen och suttit och läst i vardagsrummet. Ute var det varmt men regnigt; i tre dagar hade ett ljummet duggregn fallit över New York. Vid ettsnåret ringde telefonen. Jag svarade, men trodde först inte att det var någon i andra änden av tråden. Sedan uppfattade jag en kvävd snyftning.
– Hallå? Hallå? Vem talar jag med? frågade jag.
– Hon … hon är död.
Hans röst var knappt hörbar, men jag kände genast igen den.
– Harry? Harry, är det du?
– Hon är död, Marcus.
– Död? Vem är död?
– Nola.
– Vad? Vad menar du?
– Hon är död, och alltihop är mitt fel. Marcus … Vad har jag gjort? Herregud, vad har jag gjort?
Han grät.
– Harry, vad pratar du om? Vad är det du försöker säga?
Han lade på.

9789146224235_200_sanningen-om-fallet-harry-quebert

 

36 comments

  1. Denne boken står i bokhyllen min, men jeg har ikke fått lest den enda. Jeg ser frem til å gjøre det 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

Kommentera

