Uncategorized

Bokbloggsjerka 14-17 november

Fredag igen och Annika ställer denna vecka denna fråga: Kan du berätta om någon bok/några böcker som beskriver kända berättelser ur någon annan huvudpersons synvinkel? Ex: 

Charlotte Brontes Jane Eyre kontra Jean Rhys Wide Sargasso Sea, som har ”the Mad Woman in the Attic” som huvudperson, eller Bengt Ohlssons Gregorius, vars huvudperson är prästen i Hjalmar Söderbergs Doktor Glas.
Jag har två böcker jag kan nämna i sammanhanget. Dels Mordets praktik av Kerstin Ekman som även den bygger vidare på Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Den andra är Huset Longbourn av Jo Baker som bygger på Stolthet och fördom av Jane Austen, fast denna gång är det tjänstefolkets värld vi får träda in i. Huset Longbourn har för övrigt kommit ut som pocketbok i dagarna.
Huset Longbourn : Stolthet och fördom - tjänstefolkets berättelseMordets praktik

Jag vill också passa på att tipsa er som gillar Camilla Läckberg eller som är intresserade av författandets fram och baksidor om en lång och öppenhjärtlig intervju med Läckberg som publicerats i Expressen. Den kan ni läsa här. Camilla är också veckans gäst i Hellenius hörna kl 21.30 i TV4 ikväll. I dagarna är hon aktuell med nya boken Lejontämjaren som släpps på måndag, den 17 nov, men det har ni som är intresserade säkert redan uppmärksammat. 😉

LEJONTÄMJAREN - SPECIALUTGÅVA

Trevlig helg!

42 thoughts on “Bokbloggsjerka 14-17 november

  1. Har lite svårt för Kerstin Ekmans sätt att skriva, men ”Mordets praktik” verkar ju spännande i sammanhanget, då ”Dr Glas” var en riktig klassisk pärla! Tack för tips! 🙂

  2. Huset Longbourn är jag nyfiken på men känner att jag i så fall måste läsa om Stolthet och fördomar då det är så länge sedan jag läste den. Kanske göra ett litet tema på det =) Mordets praktik är riktigt bra och så även Dr Glas förstås!

  3. Jag har också läst Mordets praktik. Både Ekmans bok och Ohlssons bok om Gregorius förhöjer verkligen den ursprungliga berättelsen tycker jag. Bra böcker, alla tre! 🙂

    1. Det är roligt att se att det finns vissa böcker som inspirerat till många versioner, Jane Austen speciellt. Jag tror jag ska testa Ekman också, för att få ännu en infallsvinkel på Doktor glas.

Kommentera

