Uncategorized

Top Ten Tuesday

toptentuesday

Veckans tema för Top Ten Tuesday är: Top Ten Books I Want To Reread (or if you don’t reread…would reread in an ideal World) Jag brukar inte läsa om, men man kan ju såklart aldrig säga aldrig och det finns en drös böcker jag skulle kunna tänka mig att läsa en gång till eller som jag tyckte var så bra att jag önskar jag hade dem olästa.

  1. Conn Igguldens Kejsar-serie – Böckerna om Julius Caesar. Jag tycker nästan det borde vara kultstatus på dessa. Så bra!
  2. Historikern av Elizabeth Kostova – En bok som till och med är troligt att jag vill läsa igen. Kanske till och med snart…
  3. Sir Arthur Conan Doyles böcker om Sherlock Holmes – Har jag faktiskt inte läst mer än en av, men jag tror att de skulle kunna tåla omläsning.
  4. Stieg Larssons Millenium-trilogi – I dagsläget skulle jag inte läsa om böckerna, men kanske i framtiden att det kan vara roligt att gå tillbaka och läsa om för att se vad det var man tyckte var så annorlunda och banbrytande med hans böcker.
  5. Den amerikanske pojken av Andrew Taylor – Kan jag mycket väl tänka mig att läsa en gång till.
  6. Jan Guillous böcker om Arn – En riktigt stor läsupplevelse, undrar om jag skulle uppleva dem som lika bra vid en omläsning?
  7. Nicholas and Alexandra av Robert K Massie – En biografi som jag med all sannolikhet kommer att vilja läsa igen. Så enormt bra!
  8. Böckerna om Harry Hole av Jo Nesbö – Är inte säkert att jag vill läsa om, men jag önskar ibland att jag fortfarande hade dem kvar att läsa.
  9. Agatha Christies böcker om Marple och Poirot – Tål att läsas om och om igen. Poirot är min favorit.
  10. Kungen, kejsaren och tsaren av Cathrine Clay – En riktigt bra bok om Europas kungahus vid tiden för första världskriget som jag mycket väl kan tänka mig att läsa om.

Problemet med omläsning är att det riskerar att sabotera det rosa skimmer som omger ens favoritböcker. Tänk om de inte är lika bra andra gången? Ett annat problem är att det finns såna ofantliga mängder nya böcker som man vill läsa att tiden inte räcker till för att läsa om i särskilt stor utsträckning. Handlar det om deckare behöver det nog ha gått ganska lång tid också, annars är liksom spänningen som bortblåst. Men visst finns det en del böcker som man kanske läser igen en vacker dag.

14 thoughts on “Top Ten Tuesday

  1. Jag tolkade om ämnet lite grann i min topp tio =) På din lista finns det många bra böcker. Sherlock är en favorit här! Christies böcker om Poirot håller jag på att läsa mig igenom nu, hittade den ursnygga nya utgåvan av Mordet på Orientexpressen på bibblan idag!

  2. Historikern har jag inte läst men jag köpte den på engelska för några år sen och det hade jag nästan glömt. Låter ju lovande att du vill läsa om den. 😉

  3. Jag har läst om Sherlock Holmes-romanerna och en del av novellerna flera gånger, och bara upptäckt nya detaljer i dem hela tiden 🙂 När det gäller Christie är jag lite tvärtemot dig; jag är mer ett fan av Marple än Poirot 😉 Men de har jag läst flera gånger också.

Kommentera

