Månadssammanfattning oktober 2014

En hel månad har gått igen. Denna gång har jag hunnit läsa 12 böcker, alltså ungefär tre böcker i veckan. Med det är jag nöjd, och här är de titlar jag läst:

  1. Mrs Sinclairs resväska – Louise Walters Betyg 3 av 5
  2. Alkemistens dotter – Carl-Michael Edenborg Betyg 3 av 5
  3. Fyrtio dagar utan skugga – Olivier Truc Betyg 4 av 5
  4. Revolutionens barn – Peter Robinson Betyg 4 av 5
  5. Inga gudar jämte mig – Caroline Eriksson Betyg 4 av 5
  6. I minnets arkiv – Maria Dueñas Betyg 4 av 5
  7. Skuggorna – Katarina Wennstam Betyg 4 av 5
  8. Lady Almina och verklighetens Downton Abbey – Fiona Carnarvon Betyg 3 av 5
  9. Flickor som skimrar – Lauren Beukes Betyg 3 av 5
  10. Det hänger en ängel ensam i skogen – Samuel Bjørk Betyg 5 av 5
  11. Ödesgudinnan på Salong d’Amour – Anna Jansson Betyg 3 av 5
  12. Öga för öga, tass för tass – Maria Ernestam

Månadens mest spännande: Det hänger en ängel ensam i skogen var månandes bästa bok och också månadens bästa deckare. Jag har också läst flera deckare som fått betyget 4 av 5 och den bästa av dem var Fyrtio dagar utan skugga.

Månadens uppföljare: Caroline Eriksson visar med sin andra bok Inga gudar jämte mig att den första bokens höga kvalitet inte var något undantag.

Månadens roman: I minnets arkiv var en både spännande och välskriven bok.

Månadens historiska: Lady Almina och verklighetens Downton Abbey. En bra biografi och en högaktuell bok nu när femte säsongen av Downton Abbey går på TV.

Månadens nykomling: Samuel Björk och Olivier Truc är två författare jag gärna ser att det kommer mera av.

Månandens besvikelse: Flickor som skimrar var inte riktigt i min smak, och inte heller Alkemistens dotter. Kanske får jag ompröva beslutet om Edenborg får August-priset. Men nej, gillar jag inte så gillar jag inte.

Månadens utmaningar: Går dåligt. I Mias spänningsutmaning läste jag Fyrtio dagar utan skugga och väljer för november Sonen av Jo Nesbö. Tre på tre har jag inte hunnit med för jag har fått så himla många fina recensionsexemplar som kommit på förtur. Chansen att utmaningen ska uppleva något uppsving under november känns väldigt liten. Utmaningar är visst inget för mig.

9789146225997_200_det-hanger-en-angel-ensam-i-skogen 9789164204189_200_fyrtio-dagar-utan-skugga

Månadens två bästa böcker.

14 reaktioner på ”Månadssammanfattning oktober 2014

Kommentera

